TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg Hej!
Om man ska göra en hemsida som ska fungera i alla webbläsare och se lika ut, hur ska man då göra? HELT exakt kanske man inte kan men hur gör ni proffs för att få en kompatibel hemsida som är snygg?
Av min erfarenhet (inte stor) räcker det inte med att tex verifiera XHTML 1.0 strict eftersom tex IE för Mac buggar en hel del...
Hur ska jag göra? Hur gör ni?
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Om du ska få sidan att se likadan ut i alla webbläsare kan du inte använda CSS, tabeller, bilder eller färger då det finns webbläsare som inte stödjer detta.
KoplikMedlem sedan juli 20011 129 inlägg
Web-Tor skrev:
Om du ska få sidan att se likadan ut i alla webbläsare kan du inte använda CSS, tabeller, bilder eller färger då det finns webbläsare som inte stödjer detta.
Textfiler alltså :)
ASCII all the way ;)
Av vad jag förstår så är det väl i stort sätt allt som t.ex. Lynx klarar av
TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg Hur gör ni då? När ni ska göra en kompatibel hemsida? Kodar enligt standard och struntar i alla bugg-läsare? Vilken standard då?
Jag hade tänkt lära mig något nytt idag, men jag vill inte lära mig att tabeller och css är värdelöst... :P
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Tabeller och css är inte värdelöst. Men de fungerar inte i alla webbläsare.
Du bör alltså inte sträva efter att sidan ser lika dan ut i alla webbläsare utan att sidan går att surfa på i alla webbläsare. Det viktiga är att besökaren kan ta del av all information på sidan.
Du kan naturligtvis använda bilder men bör då se till att ha med en alternativtext som visas i webbläsare som inte stödjer bildvisning.
Du kan även använda tabeller men ser då till att texten kommer i rätt ordning i de webbläsare som inte klarar av tabeller.
o.s.v...
TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg
Web-Tor skrev:
Du bör alltså inte sträva efter att sidan ser lika dan ut i alla webbläsare utan att sidan går att surfa på i alla webbläsare.
Hur gör man då det? Om jag tex använder en meny som ligger i en <div>-tagg?
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Hur gör man då det? Om jag tex använder en meny som ligger i en <div>-tagg?
Använd vanliga <a>-taggar för att länka.
Undvik frames.
Undvik JavaScript.
Ge länkarna tydliga namn.
Använder du bilder i meny så ge dom tydliga alt-texter.
TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg Nu börjar vi komma någon vart :D Det borde t o m jag klara av ;) Men css är tillåtet att använda då?
Om man kodar efter standard?
Web-Tor skrev:
Använd vanliga <a>-taggar för att länka.
Undvik frames.
Undvik JavaScript.
Ge länkarna tydliga namn.
Använder du bilder i meny så ge dom tydliga alt-texter.
Här skulle jag vilja rätta lite :)
Undvik iframes borde det vara.
Javascript kan göras nära nog kompatibelt med alla läsare, men gör dig inte beroende av javascript för att sidan ska funka, är mitt bud.
Annars kan jag inte annat än hålla med!
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Men css är tillåtet att använda då?
Ju mer CSS du använder desto bättre. ;)
ejickMedlem sedan mars 2001895 inlägg Css är ju alltid välkommet!
Om man som i ditt fall vill få sidan att fungera i alla webbläsare är det ju bra om man har en fungerande sida först, sedan kan man justera lite i utseendet med css, ta bort understrykningar på länkar etc. Viktigt är att markera allt sådant med <!-- --> bara så att inte de gamla läsarna skriver ut det när de inte kan tolka koden.
Såhär ser t.ex. webforum ut med Netscape Navigator 2.0
ejick skrev:
Viktigt är att markera allt sådant med <!-- --> bara så att inte de gamla läsarna skriver ut det när de inte kan tolka koden.
Jag vet att man ska göra det med javascript men alltså också när det gäller css?
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg
Web-Tor skrev:
Du bör alltså inte sträva efter att sidan ser lika dan ut i alla webbläsare utan att sidan går att surfa på i alla webbläsare. Det viktiga är att besökaren kan ta del av all information på sidan.
Tycker vi utnämner det till dagens citat och sanning!
WiZzLeRMedlem sedan juni 2002346 inlägg följ w3c's html regler.
http://validator.w3.org/
validera sidan och återgärda felen som kommer upp på deras sida.
undvik att använda <font> taggarna, använd istället css.
glöm inte att ange DOCTYPE etc.. =)
ejickMedlem sedan mars 2001895 inlägg
Type skrev:
Jag vet att man ska göra det med javascript men alltså också när det gäller css?
Visst kan man det. Inga problem, om du även länkar det med <link rel="... så är det helt lugnt.
Webbläsarna är uppbyggda så att taggar de inte förstår hoppar de helt enkelt över, det är därför man använder <!-- --> i javascript t.ex
ejick skrev:
Visst kan man det. Inga problem, om du även länkar det med <link rel="... så är det helt lugnt.
Kan jag skriva så här alltså?:
<style type="text/css">
<!-- gamla webbläsare
#css{
border:1px #000 solid;
}
-->
</style>
<style type="text/css">
@import url(layout.css);
</style>
Detta gör att nyare browsers (IE5+, NN6+, Mozilla 1.0+, Safari 1.0+, Opera osv) läser in CSS:en, medan äldre inte gör det.
Det bör nämnas att IE 4.5 Mac även stöder import, men dess CSS support är uselt. Tror dock att bara en promille av Mac användare använder denna browser.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Här finns en sammanställning över ännu fler metoder man kan använda för att manipulera sin CSS så att diverse gamla ånghögar bara läser vissa delar av en CSS-fil: http://centricle.com/ref/css/filters/
Roger Johansson på 456bereastreet.com har sammanställt ett svenskt dokument ("webbutveckling med standarder") som egentligen är menat som en motivering till varför man bör använda standarder - men artikeln innehåller också en hästans massa vettiga länkar till artiklar som ger dig de kunskaper och förebilder du behöver för att gå iland med att en sida skall funka i "alla" webbläsare...
Själv?
Jag rekommenderar dig att du argumenterar lite med uppdragsgivare om att kravet på "alla" webbläsare är orimligt och att ni måste enas om en skriftlig lista på *vilka* versioner av *vilka* webbläsare på *vilka* plattformar som det skall funka på för att godkännas...
Detta för att ni skall kunna undvika de oundvikliga diskussioner efter leverans som kommer att uppkomma bara för att någon av kundens besökare fått problem att komma åt webbplatsen från en set-top-box med en webbläsare från annodazumal på ett hotellrum i Bratislawa - eller från en upphittad gammal MacII:a med finskt OS och en tidig Mosaic ombord ;)
jarvklo skrev:
Detta för att ni skall kunna undvika de oundvikliga diskussioner efter leverans som kommer att uppkomma bara för att någon av kundens besökare fått problem att komma åt webbplatsen från en set-top-box med en webbläsare från annodazumal på ett hotellrum i Bratislawa - eller från en upphittad gammal MacII:a med finskt OS och en tidig Mosaic ombord
*asg* :D
Rogers dokument verkar helt perfekt. ska sätta mig ner i lugn och ro o läsa det någon dag... Tack så mycket för tipsen!