webForumDet fria alternativet

Formulär vill inte skickas i IE

HTML & CSS

6 svar · 254 visningar · startad av sabbacus

Medlem sedan juli 2002630 inlägg
Frågan#1

Tjenamoss. Jag har ett minst sagt konstigt problem. En sida jag skapat i XHTML 1 strict fungerar alldeles utmärkt i Firefox men när jag kör den i IE vägrar formuläret att skickas (d.v.s. inget händer när man klickar på skicka-knappen).
Sidan validerar i nuläget fullständigt och återfinns här

http://cygor.net/stuff/

Tilläggas bör att sidan vanligtvis finns på ett ställe där inloggning krävs så jag har tagit källkoden och skapat en kopia av sidan som nu är en ren HTML-fil medan den ursprunligen genereras av PHP.

Det enda som skiljer den här versionen från originalet (fortsett från att inga länkar fungerar) är att länkarna till stilmallarna är hårdkodade för syns skull.

Min version av IE är 6.0.2800.1106.

Har någon varit med om något liknande och vet hur man får formuläret att fungera även i IE?

HTML-koden är det ju inga fel på så det bör vara IE som renderar koden felaktigt och tror att det inte är ett formulär eller liknande.

Jo, just det. För att spä på det bisarra i det här meddelandet lite till så går det att skicka formuläret när man kör HTML-filen lokalt på hårddisken, men alltså inte när man kör den "ute på webben".

Jaja, nu ska jag sova. Om någon har en aning om vad som felar så emottages det med glädje :)

/M

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

När du kör med method="get" sådär så läggs ju hela formulärdatat till på URL:en... Och det blir en *väldigt* speciell URL i ditt fall ;)

Blir det skillnad om du kör med method="post" (om du kan välja att göra det)?

Medlem sedan feb. 2003774 inlägg

Konstigt, när jag sparade sidan lokalt så submittades formuläret i IE.

Kan det vara något i Javascript filerna? Ena filen fanns inte, och den andra fick jag 403 Fobidden på.

jarvklo skrev:

Hmm...

När du kör med method="get" sådär så läggs ju hela formulärdatat till på URL:en... Och det blir en *väldigt* speciell URL i ditt fall ;)

Blir det skillnad om du kör med method="post" (om du kan välja att göra det)?

Jag kör med get för att "nästa" sida är en förhandsgranskning av datan som markerats. jag körde med post innan men jag kom inte på något bra sätt att gå tillbaka till förstasidan (man får upp varningstexten om att man leker med post-data).
Men att GET-strängen blir lurig borde väl inte IE reagera på förrän formuläret skickats, och borde i så fall inte vara roten till det onda?

PepeJeria skrev:

Konstigt, när jag sparade sidan lokalt så submittades formuläret i IE.

Jo, det skrev jag i min inledande inlägg :p

PepeJeria skrev:

Kan det vara något i Javascript filerna? Ena filen fanns inte, och den andra fick jag 403 Fobidden på.

Ingen av filerna "finns" på sidan jag använder som exempel. Däremot används ingen av de existerande (på den riktiga sidan) javaskriptfilerna på sidan som strular.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Har du testat med att köra igenom koden med W3C's validator, så att man kan vara säker på att du inte har utlämnat något viktigt?

LeonL skrev:

Har du testat med att köra igenom koden med W3C's validator, så att man kan vara säker på att du inte har utlämnat något viktigt?

Om man testar koden jag bifogade (om man följer länken that is) ser man att koden är validerad XHTML 1.0 strict.

sabbacus skrev:

Sidan validerar i nuläget fullständigt och återfinns här

http://cygor.net/stuff/

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)