Stoffe-2k: Jag har använt mig av en lista med longitud och latitud för orter med mer än 30000 invånare. Det finns/fanns 102 sådana orter i Sverige. Enligt den listan så är/var Limhamn tydligen mindre än så.
Koppla IP-nummer till ort
Collapse
X
-
-
[citat]Din ort är identifierad som Norrtälje i Stockholms län (Latitud: 18.7 and Longitud: 59.7667)
Försöker hitta orter i närheten...
Nära: Norrtälje[/citat]Njaää, precis som silfver bor jag i Jönköping...My motor is stalled but my wheels are still spinning.Comment
-
Japp, ni två har IP-nummer som bara skiljer sig med sju i "sista talet". Kanske bor ni nära varandra ;-)Originally posted by :stefan:[citat]Din ort är identifierad som Norrtälje i Stockholms län (Latitud: 18.7 and Longitud: 59.7667)
Nära: Norrtälje[/citat]Njaää, precis som silfver bor jag i Jönköping...Comment
-
-
Originally posted by silfverEller så har vi båda Universal Telecom.
Jo, det har ni säkert båda också, men allokeringen av IP:n har oftast en viss koppling till plats även om det är lite svårt att veta hur... Han ni uppringt internet (t.ex med 020-nummer) blir det naturligtvis, preics som med mobilt internet, liiiite lurigare att försöka hitta koppingen mellan IP och plats.Comment
-
Håller med. Det ser megafel ut. Undrar om det finns någon liten ort med namn "Solna" i Kalmar län? Men Västervik är ju inte heller så nära... Maxmind (på http://www.maxmind.com/app/locate_ip ) föreslår nu "Ingemantorp" i Hallands län, ha ha...Originally posted by Peeer[citat]Din ort är identifierad som Solna i Kalmar län (Latitud: 16.4183 and Longitud: 57.9025)
[/citat]Befinner mig i Jönköping, så det är inte jättenära direkt.Comment
-
Inte ens nära, inte ens rätt län.Ditt IP-nummer: xx.xxx.xxx.xx
Din ort är identifierad som Växjö i Kronobergs län (Latitud: 14.8167 and Longitud: 56.8833)
Nära: Växjö
Jag bor i Tranås, Jönköpings län, någorlunda nära Jönköping. Så Jönköping stad borde väl mina lokala nyheter vara ifrån.Comment
-
Sitter för tillfället i Landskrona, ingen aning om var vismarlöv ligger. Orterna i närheten stämmer dock bra. Maxmind visar Genarp. Inte helt rätt heller.Din ort är identifierad som Vismarlöv i Skåne län (Latitud: 13.2833 and Longitud: 55.5833)
Nära: Eslöv
Nära: Lund
Nära: MalmöComment
-
"Din ort är identifierad som Åstorp i Skåne län. Försöker hitta orter i närheten... Nära: Ängelholm."
"Din ort är identifierad som Västerås i Västmanlands län. Försöker hitta orter i närheten... Nära: Eskilstuna."
Stämde i båda fallen, men Helsingborg borde den tagit med som nära till Åstorp.Comment
-
Vad kostar en sådan databas att köpa och vad är begränsningarna med den?
[citat]Din ort är identifierad som Växjö i Kronobergs län (Latitud: 14.8167 and Longitud: 56.8833)
Nära: Växjö[/citat]
Stämmer. Fast orter i närheten kanske behöver finputsas.Comment
-
Jo, jag använder Maxminds databas, men det verkar som om de uppdaterat den på deras hemsida något sedan jag köpte den för c:a tre månader sedan. Kanske kan det bli lite bättre om jag uppdaterar min databas med några månaders mellanrum. Men det måste bli mätbart bättre för att det ska vara värt pengarna att uppdatera, tycker jag.Originally posted by legisSitter för tillfället i Landskrona, ingen aning om var vismarlöv ligger. Orterna i närheten stämmer dock bra. Maxmind visar Genarp. Inte helt rätt heller.Comment
-
[citat]
Ditt IP-nummer: **.***.***.**
Din ort är identifierad som Stockholm i Stockholms län (Latitud: 18.05 and Longitud: 59.3333)
Nära: Täby
Nära: Stockholm
Nära: Handen
[/citat]
Nja, stockholm stämmer ju, men handen / täby, javisst ligger det i närheten, men det finns ju en hel del "större" orter som ligger närmare.
Dessutom handlar den första nyheten om kungsfamiljens pågående visit i borgholm, så det var ju rätt fel
Comment
-
Njo, listan med orter i närheten blir mestadels samma ort som du befinner dig på, om det är en större ort. Meningen med den "funktionen" är mest för att hitta större orter då det ofta blir svårt att hitta nyheter från mycket små samhällen i rikstidningarna.Originally posted by PaceVad kostar en sådan databas att köpa och vad är begränsningarna med den?
[citat]Din ort är identifierad som Växjö i Kronobergs län (Latitud: 14.8167 and Longitud: 56.8833)
Nära: Växjö[/citat]
Stämmer. Fast orter i närheten kanske behöver finputsas.
Jag köpte databasen bara för svenska städer (MaxMind GeoIP City Sweden). Jag tror att jag betalade $50 eller något sådant. Det finns inga större begränsingar på hur jag får använda den, mer än att jag inte får sätta upp en sajt där besökaren själv kan ange ett IP-nummer och se orten.Comment
-
Jo, den/de nyheterna tas med eftersom deras ingress innehåller orden "i Stockholm". Tyvärr har jag inget bättre sätt att försöka gissa "stockholmsnyheter" på än så, just nu.Originally posted by MickeA.com[citat]
Dessutom handlar den första nyheten om kungsfamiljens pågående visit i borgholm, så det var ju rätt fel
Comment
Oderland
Collapse
Comment