Hej
Ny här! (jag är även ganska ny på flash)
Jag sitter med att försöka koda ihop en flash som går mot en XML fil (Genererad av php o mysql) som uppdaterar sig automatiskt när nya värden kommer in eller hela tiden står o loopar för att fylla på med nya info.
Problemet jag har är när jag använder Flash Chart Bar Component och sätter den i loopning så blinkar den till när den börjar på frame 1 igen. Den rensar ju staplarna för att sen fylla på dem. Det funkar men är inte snyggt någonstans.
Så är det någon här som har gjort något liknande och är det någon som vet hur man kan fixa det.
Det här är den jag utgår ifrån när jag labbar.
http://www.flash-db.com/Components/?swfID=11&sComType=Bar Chart
All hjälp o ideer är mycket välkommna!
/Emil J
Du skulle kunna ha en liten tabell i databasen med en enda post som skulle kunna heta updated, och ha värdet 1 eller 0.
sen när du har uppdaterat sätter du updated till 1.
din flashfilm ligger hela tiden och kollar om updated är 1, och om det är det laddar den om alla värden i den andra tabellen, för att sedan sätta updated till 0.
hänger du med?
det blir alltså en ny tabell för att kolla om något ändrats.
Jo men...
Jag sitter o jobbar med ett voterings system som får in voteringsuppgifter från web och sms vilket kan bli 2-500 inlägg på säg 5min. Och det är just i själva uppdateringen att Charten som den blinkar till då den rensar Charten och lägger in nya värden.
Jag tycker att det känns som om Chart komponenten måste laddas in för varje uppdatering, är detta korrekt tror du?
I annat fall så undrar jag om det går att programmera någon egen stapelvisare som jobbar mer i att +:a på principen.
emgeeMedlem sedan mars 20043 inlägg Vad jag hade gjort för att undvika det blinkande problemet är att istället för att ladda XML-filen med actionscript direkt i frames, skapa ett movieClip som sköter det.
I koden för frame 2 skriver du istället "stop();".
I koden för movieClip'et måste du såklart skriva nåt i stil med:
onClipEvent(enterFrame) {
- din kod -
}
Annars funkar det inte.
På det viset borde det inte blinka nånstans, men fortfarande fungera.