Jag har en rektangulär bild (röd) i lager 1
Jag har en mindre cirkel (blå) i lager 2
Hur ska jag, i Flash MX, gå tillväga för att använda den lilla blå cirkeln som mall för att få ut en exakt lika stor cirkel ur den rektangulära bilden?
Resultatet ska alltså bli en röd cirkel i lager 1 och en blå cirkel i lager 2 som är exakt lika stora och som är placerade på varandra.
Jag ber om ursäkt för den konstiga förklaringen, och jag hoppas att majoriteten förstod vad jag är ute efter.
Finns flera sätt att få en cirkel lika stor som en annan.
Det väldigt bökiga sättet:
Om cirkeln har en linje så kan du markera, kopiera och klistra in den i lagret med rektangeln. Dra den tomma cirkeln och lägg den i rektangeln och avmarkera. Markera sedan ytan innanför cirkeln och klipp ut eller kopiera eller vad som helst. Nu skall du ha en exakt lika stor cirkel som den i det andra lagret.
Det enkla sättet I:
Enklast är att göra en cirkel, vilken storlek som helst och sedan ställa in det mått man vill ha m.h.a info-panelen.
Det enkla sättet II:
Markera och kopiera cirkeln, välj nytt lager och klistra in på plats(Paste in Place).
Dina två enkla sätt fungerar nog inte om rektangeln är en bild eller hur?
Det bökiga sättet kommer väl bara resultera i en vit tom cirkel mitt i den röda rektangulära?
Är det en bild du har importerat och vill kopiera en rund cirkel ur den så får du bryta isär bilden och sedan skapa en cirkel utan fyllning och lägga den på bilden och markera innehållet o.s.v.
Ja, det är en bild. Hur ska jag importera den, och i vilket format ska jag bryta isär den? Som en symbol eller bitmapp? Vilket format skall cirkeln utan fyllning ha? Form eller symbol? Hur gör jag sen?
Importera bilden, File/Import. Se till att bilden är markerad och trycl Ctrl+B för att bryta isär den.
Gör en crikel, så stor som du vill ha den, utan fyllning. Markera cirkeln du har och dra den till bilden och lägg den där du vill ha den och avmarkera allt.
Klicka inuti cirkeln så innehållet i cirkeln blir markerat, välj sedan klipp ut eller kopiera.