Min misstanke är att arrowMC's x-position hamnat på ett ojämnt tal, eller så ligger den inte på en hel pixel. och därför när den gör +2/-2 så missar den positionen som arrowmove anger.
/Mirandir
4 svar · 213 visningar · startad av Mika3l
Har en meny där en liten pil åker runt i x-led då man för musen över menyalternativen.
Jag har allt i en frame (fast fördelat på tre lager).
I en frame så har jag alla menyalternativ också deklarerar jag vilken pixel pilen ska till vid en viss rörelse samt vart pilen ska vara först av allt(-130, som den ligger på redan från början).
Jag har ett MC där jag har två frames, på första framen är koden för pilrörelsen och på den andra gotoAndPlay(1) så att det loopas.
Det fungerade utmärkt igår fast tidigare idag när jag höll på så verkar någonting ha ändrats för nu verkar Flash aldrig förstå att pilen är på rätt pixel (t.ex -130), pilen hoppar till höger och vänster (+ och -) hela tiden (2px som anges i koden), vilket den inte bör göra. :l
if(_parent.arrowmove==_parent.arrowMC._x) {
this.stop();
} else {
if(_parent.arrowmove>=_parent.arrowMC._x) {
_parent.arrowMC._x = _parent.arrowMC._x + 2;
} else {
_parent.arrowMC._x = _parent.arrowMC._x - 2;
}
}
arrowmove är namnet på variabeln som anger vilken pixel pilen ska vara på och arrowMC är instance-namnet på pilen som är ett MC.
Någon som kan se något fel i min stackars kod? :o
Min misstanke är att arrowMC's x-position hamnat på ett ojämnt tal, eller så ligger den inte på en hel pixel. och därför när den gör +2/-2 så missar den positionen som arrowmove anger.
/Mirandir
Hmmm, har funderat i samma banor fast det skulle vara väldigt skumt då movieclipets storlek är i hela pixlar (5x4px) och den är satt till exakt -130. :o
Kollade exakt position på pilen nu när filmen körs, tydligen så är postionen -129.45 samt -131.45.
Mycket skumt. :o
Får testa att flytta det lite och se om det fungerar.
Vet ju iaf vad problemet är nu. :)
Fick det att fungera! :D
Skapade en ny pil (4x5px) och ändrade några kordinater dit den skulle så fungerade det. :)