webForumDet fria alternativet

Skapa blur-effekt på bitmap i Flash?

7 svar · 274 visningar · startad av Mika3l

Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Har en bitmap-bild som jag skulle vilja ha en liten blur-effekt på.
Kan man skapa det i Flash (MX)?
Skulle bli en väldigt stor film om jag gjorde effekten bild för bild. :l

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Hmm, mig vetligt går det inte, det finns iaf. ingen inbyggd funktion för just ditt ändamål.

Så det blir *nog* till att göra det bild-för-bild, om ingen annan här kommer på ngt smart ;)

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Kan du inte ha två bilder, en blurrad och en skarp, så fadear du mellan dem?

Finns någon inbyggd blur-funktion (iaf liknande) i Flash, fast den fungerar inte på bitmapfiler. :l

Har testat det Mr.N men den första bilden jag har som är suddig är för suddig för att det ska se bra ut dessvärre.

niklaswMedlem sedan jan. 2004527 inlägg

Tjooohooo
Du kan ju alltid lägga in typ ett movieclip ovanpå bilden som är i nån typ väldigt ljusgrå ton, och sen fadea in den med dess opacitet liksom tills den gör bilden suddig =)

Den blir inte direkt suddig då, den blir lite mer åt det färgade hållet...

RoingMedlem sedan feb. 2003108 inlägg

Jag har jobbat på det samma... gråa ytan går inte då du vill ha en suddig effekt på bilden. Jag fick lösa det med en bild som jag blurrat i PS och sedan tona bort den över den skarpa... jag tycker jag fick en ganska bra effekt. men en riktig blurrfunktin skulle varit jäkligt bra. då kunde man ha fått blurreffekt på rörliga saker vilket skulle varit coolt.

Du skriver att din suddiga är för suddig. hur blir det om du kör med en mindre blurrad bild? Fortfarande inte riktigt vad du vill ha eller?

Det fungerar bra med en mindre blurrig men jag vill inte ha så lite blur, vill ha ganska så mycket för att det ska se bra ut. :)

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.7de19299
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)