eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Hej! Jag vill göra en sak, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag vill göra en karta. Man ska kunna zooma på den, och landskapens färg ska bestämmas dynamiskt, helst genom att väredena står i en databas. Det hade ju varit fint om man hade kunnat göra detta i flash, kan man det? Finns det något bättre sätt att lösa uppgiften?
Tack på förhand! MVH Erik
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Flash eller liknande kan du använda till att göra en sådan karta (fast det går ju även att göra utan det också).
Vilket som är bäst beror nog mest på vilken målgrupp sidan ska ha och hur resten av sidan är.
eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Okey... några frågor
Jag vill alltså ha en karta, ganska stor, typ som Sverige, där man kan zooma in så att man ser kommunerna bra. Jag hade tänkt göra denna karta själv. Kommunerna ska ha olika färg beronde på ett värde i databasen.
1. Hur kan jag göra det utan flash?
2. Det snyggaste alternativet blir väl flash? Är det mycket resurskrävande?
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg Har sett lite java-lösningar också (inte javascript, utan java-applets).
Annars skulle du kunna använda ett simpelt "bild-bytar-script" fast det blir knappast så smidigt/snyggt som java.
eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg JavaApplet vs. Flash alltså.
Är det säkert att man kan koppla en JavaApplet till en databas?
Det skulle vara utmärkt om någon har några erfaranheter att dela med sig av.
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Man kan använda databaser och Java.
Hur du kan göra det i Flash är väl lite svårt att förklara. Men du kan ju ha varje kommun som ett MC och lägga ihop det till Sverige (lär ju ta ett tag visserligen men ändå ;) ).
Sen hämtar du data från databasen som berättar vilken färg det ska vara på vilket MC (kommun).
Som sagt, ganska svårt att förklara. ;)
eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Vilket är rekomenderat då? Java eller Flash? Flash känns ju som om det skulle se coolare ut, men det är ju funktionalitet som måste prioriteras. Om det är väldigt avancerat att göra så finns ju även risken att hela applikationen blir väldigt långsam.
#L#Medlem sedan juli 20021 363 inlägg Ordet avancerat och långsamt hör inte ihop... visst, det är ingen nybörjar flashing vi snackar om.. men resultat tror jag (om man lägger ner lite tid på planeringen) kommer bli både snyggt, snabbt och effektivt om du gör det i flash... java BLÄ! :)