kilpinMedlem sedan apr. 200084 inlägg
Hej,
jag har gjort en meny i Flash MX med 7 st knappar. Vid klick så går filmen vidare till en ny scen där knappen man klickat på fått nytt utseende.
För att jag skulle slippa göra om samma sak på alla knappar i alla scener så lade jag in scripten på alla knappar i första scenen och kopierade den 7 gånger och ändrade knapputseendet för varje knapp i respektive scen.
Det jag glömde var att lägga till den URL som man skall komma till vid klick. Hmm..lite krångligt beskrivet men om jag förtydligar:
Jag klickar på knapp B och då går filmen till scen B. I scen B så kan jag klicka på alla andra knappar och komma till respektive scen.
Men, jag glömde som sagt URL:en.
Hur gör jag för att slippa lägga in en URL på var och en av knapparna i alla scener? Det skulle betyda att jag måste lägga in URL:er på 7 knappar i 7 scener dvs 49 gånger! Kan jag inte göra några "globala" URL script som gäller överallt där knappen används?
Någon som förstod någonting av det där? Bör tillägga att jag är riktig nybörjade vad gäller Actionscript så förklaringar bör vara ganska tydlige.
Tack på förhand!
MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 528 inlägg
Hej
Det är INTE att rekomendera att anvämda multibla scener, det ställer bara till problem. ´Det man *kan* göra är en funktion och använda URL'en som ett argument:
function go_url(addr){
getURL(addr, "_blank");
}
Sen anropar du den med tex.
on(release){
go_url("http://www.google.se");
}
Nu kanske det inte var det här du eftersökte, jag tror dessvärre heller inte att det funkar sålänge du använder flera scener. Vill du veta alternativ på strukturer med endast en scen, kan du surfa in på min hemsida och sen under "Ladda Hem" finns ett gäng filer, varav iaf. två du nog har stor nytta av. Sidstrukur heter dessa.
kilpinMedlem sedan apr. 200084 inlägg
Hmm. inte riktigt vad jag var ute efter. Även om jag gör funktionen så måstej ag ju lägga in den på alla knappar i alla scener (frotfarande 49 ställen).
Dessutom så "måste" jag ha olika scener bl.a. pga att menyns utseende förändras vid varje klick.
Tack ändå, hittar kanske ngt annat på din sida.
Har nu varit in och hittade bl.a. hur man hämtar från Access ngt som jag tänkt lära mig länge. Tack!