webForumDet fria alternativet

Menylösning

Flash

1 svar · 246 visningar · startad av bionic

Medlem sedan sep. 200347 inlägg
Frågan#1

Hej!
Detta är min första post här i flashforumet..brukar hålla till i PHP i vanliga fall.

Hursomhelst så har jag tänkt göra en meny i flash, men eftersom mina kunskaper är väldigt begränsade tänkte jag ber er kunniga här om hjälp. För att inte det ska bli massa missförstånd osv. har jag gjort bilder som visar hur jag vill ha det :)

Ok..då kör vi...

Bild 1:

Såhär ser alltså menyn ut när man kommer in på sidan. enkelt och bra :)

Bild 2:

När jag för musen över länken blir den röd...väldigt väldigt avancerat :e

Bild 3:

När man trycker på länken glider den gråa rektangeln ner, i en jämn mjuk rörelse. Den hamnar alltså inte bara bakom texten, utan åker ner från sin föregående position, till den nya aktuella texten.

Kom även ihåg att jag ska ha fler än 2 länkar, så den gråa rektangeln kommer att åka både upp och ner om jag får detta att funka som det ska.

Nå, vad tror ni. Är detta något som är svårt att fixa?
Vill själklart inte ha någon färdig kod av någon, utan lite tips på hur jag ska göra. Lite utmaning ska det ju helst vara, så man lär sig något.

Medlem sedan feb. 2003108 inlägg

dedär är inga större problem att göra... det som gör det lite besvärligt är att när det är fler än två alternativ så kan det gråa fältet närma sig ett alternativ från två olika utgångspunkter...

Jag har gjort en liknande meny en gång och då gjorde jag den grå ytan till ett clip som hela tiden strävade efter att åka till den höjd som variabel poss hade.
så när man klickade på typ knapp två så gavs även variabeln ett värde _yta.hojd=100; (jag döpte instansen av ytan till yta)

i clipet va koden utformad så att den ändrade sin y poss genom att adera (y-hojd)/5). det gav en effekt av att ytan stannade mjukt.

är inte hemma så jag kan inte ta fram kodexempel idag...

/Martin

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)