EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg En gång i tiden höll jag på med Lingo och Director. Jag vet at tankesättet är annorlunda i Flash 5 (som jag har) men hur fasen gör jag en vanlig rollOver!?
Vad jag vill är att skriva "Home", RollOver, byter färg till #333333 (en grå). Jag har iofs fått det att fungera men bara i en film, inte i flera! Where is the logic!?
Om jag frågar så här:
1. Jag har skrivit "Home" som text och gjort den till Button.
insiktMedlem sedan okt. 200317 inlägg Andra keyframen i din buttonsymbol är rollover-framen, tredje är motsvarande onclick. Ändra färgen i andra framen så ska det fungera.
*hope this helps*
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg I Lingo finns:
on mounseOver
-- set the ForeColor of Sprite "myHome" to 333333
end
on mounseOut
-- set the ForeColor of Sprite "myHome" to 000000
end
Kan man skriva så i Flash!?
Sen har jag också fått mig visat hur man använder en stor bottenplatta för att göra mer än bara själva texten klickbar...
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg
insikt skrev:
Andra keyframen i din buttonsymbol är rollover-framen, tredje är motsvarande onclick. Ändra färgen i andra framen så ska det fungera.
*hope this helps*
Jag testade men då ändrade sig färgen på även första bilden... Ska kolla, kanske jag gjorde fel.
Flash is kind of confusing...
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg OK, jag fattar. Jag gjorde fel.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Nu har jag - i mina ögon - två identiska filmer. Den ena kan man hålla musen över ett rätt stort område och Home blir grått, som en rollOver aktivietet.
I den sista rutan "Hit" har jag lagt en stor kvadrat, med Alpha 0%.
I den ena filmen blir det snyggt och fint men i den andra blir det bara rollOVer precis öve bokstäverna och det flimrar en massa....
Låter som att det bara ligger en kvadrat under texten i ena filmen(Den som fungerar)....
Dessutom behöver du inte sätta alpha till 0% i "hit"-bildrutan. grafiken i den rutan visas aldrig utan används endast för att avgöra knappens träffområde.
/Mirandir
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg
mirandir skrev:
Låter som att det bara ligger en kvadrat under texten i ena filmen(Den som fungerar)....
Dessutom behöver du inte sätta alpha till 0% i "hit"-bildrutan. grafiken i den rutan visas aldrig utan används endast för att avgöra knappens träffområde.
/Mirandir
1. Det där fattade jag inte.
2. Jag vet inte... jag bara gör som jag blir tillsagd! Men säger du så så är det förmodligen så!
Det är ingen risk att han som uppfunnit Flash får Nobelpriset i användarvänlighet för något rörigare får man leta efter!
Jag tror han sa så här: "Vi ska se till att det inte finns någon röd tråd i vårt program".
Kan inte nån förklara för mig vad som är så bra med Flash? Det fattar inte jag.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Hur får man så att det inte blinkar när man håller musen över en text?