MelittaMedlem sedan sep. 2003448 inlägg Har ett litet problem..
x= 1;
y= 8;
while (x<=y) {
var1 = bilder + x;
bild.addItem("Bild "+x,var1);
x++;
}
Det jag vill göra är att loopa in alternativ i en combobox med hjälp av variabeln bilder som hämtar värden ifrån en asp sida.
På asp sidan loopas dom fram ifrån en databas och får variabelnamn som
bilder1
bilder2
bilder3
osv.
Går det att samanfoga två variabel namn till ett? I detta fall bilder (som har ett externt värde om en siffra finns på slutet, typ bilder1) och x (som har ett int värde från loopen.) så resultatet blir en variabel med namn bilder1?
Tackar för svar :D
x = 1;
y = 8;
while (x<=y) {
var1 = "bilder"+x;
bild.addItem("Bild "+x, var1);
x++;
}
:)
Hur och var laddar du in variablerna från ASP-sidan? Använder du LoadVars() eller LoadVariables()?
För att kunna ange ett variabelnamn dynamiskt så kan du antingen använda eval() eller något som brukar kallas "associative array".
När det gäller eval() så anger du helt enkelt sökvägen inklusive den eftersökta variabeln som en sträng och får tillbaka innehållet i variabeln.
t.ex:
var1 = eval("bilder" + x);
När det gäller "associative array" så anger du en sökväg till tidslinjen objektet där variabeln ligger. Om det är samma ställe som skriptet ligger så använd "this":
var1 = this["bilder" + x];
/Mirandir
MelittaMedlem sedan sep. 2003448 inlägg Utryckte mig kanske lite klumpigt, jag undrar alltså om det går att loopa fram variabel namn.
Eftersom att det är ett obestämt antal variabler ifrån hemsidan som hämtas in och som heter till exempel var1 och ända upp till typ var21.
Gör jag som ni skrev så får jag bara fram ett variabelvärde som är typ bilder1 men inte ett variabel namn som heter bilder1, jag kan ioförsig göra nått liknande:
bild.addItem(bilder1, namn1);
bild.addItem(bilder2, namn2);
bild.addItem(bilder3, namn3);
Då är problemet bara att jag inte kan få in ett dynamiskt antal poster utan bara ett statiskt antal poster vilket gör hela iden värdelös.
Var ligger variblerna jämfört med skriptet du anger? som jag förstod det så vill du loopa igenom variablerna och skicka innehållet till bild.addItem();?
isåfall borde det vara nått sånt här(om variablerna ligger på samma tidslinje):
x= 1;
y= 8;
while (x<=y)
{
bild.addItem(this["Bild "+x], this["bilder" + x]);
x++;
}
Men om det bara är namnet så skall det funka såsom du gjort:
x= 1;
y= 8;
while (x<=y)
{
bild.addItem("Bild "+x, "bilder" + x);
x++;
}
Känns lite som att vi pratar förbi varandra. Så du får gärna visa lite mer av koden, t.ex. inladdningen av variabler och så...
/Mirandir