webForumDet fria alternativet

Navigation och streamingfunktioner - kört fast

16 svar · 418 visningar · startad av Rastapopoulos

RastapopoulosMedlem sedan aug. 200323 inlägg

Hej!

Har suttit och slitit några dagar med en Flashsite och har kört fast med några prylar. Ber nu ödmjukast herrskapet om lite hjälp.

1. Huvudfilmen består av ett intro med en QT-film som måste synkas med ett strömmande ljud samt även med huvudfilmens tidslinje, d v s film och ljud skall vara i synk men på slutet av filmen skall bl a en tweening synka med alltihop. Del två av samma ljud (låt) måste nämligen händelsesynka med vissa andra interaktioner så jag har klippt och klistrat lite i låten.
Hur löser jag detta smidigast? Själva QT-filmsnutten är på ca 800 kB, borde jag försöka streama den också, månne?

2. Jag behöver ladda strömmande mp3-filer vid ett onRelease-event men får inte till det riktigt. Grejen är att användaren skall kunna byta bakgrundsmusik själv, men jag skulle behöva cutta filstorleken en smula genom att inte bädda in musiken i filmen (vilket jag gjort hittills). Har labbat en del med olika loadSound-event, men går bet. Skulle behöva lite tips här.

3. Navigationen består av ett underordnat filmklipp som utlöses av ett onRollOver-event, inuti detta filmklipp har jag ytterligare en nivå med animerade knappar bestående av fristående filmklipp, (vilka skall stå på stopläge när den första filmen öppnas, men gå igång vid överrullning) men får inte till Scripten så det fungerar riktigt. Hur får jag detta att funka tro?

Vore hemskt tacksam om någon orkar förbarma sig över en trött kille som kört fast…

mannaMedlem sedan apr. 200169 inlägg

uuhhhaaa....

Mycket här, men jag kan väl försöka bidra med lite reflektioner...

1. Lycka till! ;-)
Nä skämt åsido...
Det du försöker åstadkomma med det resurser som du har är nog ganska svårt...
Är du tvungen att streama ljudet? Finns ingen annan lösning?

"Själva QT-filmsnutten är på ca 800 kB"...Den komprimeras ganska fint vid exporteringen (förutsatt att du importerat den med rätt inställninger).

2. Kan du inte lägga varje låt i separata swf:er och använda dig av loadMC?

3. Vet ej riktigt vad du menar

Lycka till

1. OK, eftersom filmen samt ljudet endast är på drygt 8 sek så kan jag leva med att båda bäddas in i filen under förutsättning att de andra låtarna (nedan) går att streama.

2. Det går förstås, men visst skall det gå att streama en mp3 via LoadSound med variablen true under isStreaming? Lite syntaxhjälp efterfrågas…

Ljudet heter alltså get_down.mp3 och ligger i samma katalog som filmen. Visst går det väl att använda en relativ sökväg?

Är detta helt åt helsike eller vad;

Sound = new Sound();
_root.test.onRelease = function() {
Sound.loadSound(get_down.mp3, true);
Sound.start();
};

3. OK, det blev en smula krångligt, jag har alltså en navigationsfilm som innehåller knappar (besående av varsitt MovieClip), vilka visas onRollOver. Hur får jag dessa knappar att reagera på fokus från användaren samt musklickningar?

OK, hittade ett slarvfel, glömde parenteserna kring adressen, nu fick jag kanske igång det hela…

Sound = new Sound();
_root.test.onRelease = function() {
Sound.loadSound("get_down.mp3", true);
Sound.start();
};

OK, punkt två är löst medelst dynamisk laddning av Sound.

Så då glömmer vi den :-)

SöderlundMedlem sedan juli 20031 505 inlägg

Kanske jag som är trött eller nått men jag förstår inte riktigt vad du menar.
Har du ett filmklipp som funkar som knapp och vid onRollOver skall ett filmklipp startas och vid onPress så skall ett annat startas?

Det är ett filmklipp som fungerar som meny (inuti huvudfilmen), och där text rullas ut vid RollOver, denna text består i sin tur av ett antal flimlipp där olika händelser skall ske vid RollOver och musklickning liksom.

Förresten, Flash MX fixar inte AAC-kodade ljudfiler (MPEG-4), stämmer det?

huvudMC.onRollOver = function(){
	huvudMC.mcOver.play();
}
huvudMC.onPress = function(){
	huvudMC.mcPress.play();
}

Om huvudMC är din knapp så kommer mcOver att köras när du för musen över knappen och mcPress kommer att köras när du klickar på knappen.

Nja, det är liksom en nivå till. Film-inuti-film-inuti-film liksom. Problemet verkar vara att få film nummer två i hierarkin att fatta vilka ytor i filmen som skall starta de olika nivå-tre filmerna. Spelar lagerinställningarna möjligen någon roll här, d v s i vilket lager script och nivå-tre-filmerna ligger?

Typ såhär:

_root.navigation.who.onRollOver = function() {
_root.navigation.who._alpha = 50;
}
_root.navigation.who.onRollOut = function() {
_root.navigation.who._alpha = 100;
}

Där huvudfilmen (_root) innehåller navigationsfilmen (navigation), vilken i sin tur innehåller MovieClippet (who) som skall bli halvgenomskinlig vid överrullning.

Men det vill sig inte alls. Vad har jag missat?

(Förresten löste jag även problem 1 efter en hel del funderande:-)

Om du lägger koden

this.onRollOver = function(){
	this._alpha = 50;
}
this.onRollOut = function(){
	this._alpha = 100;
}

på tidslinjen i who så kommer who att bli halvt genomskinligt vid rollover och återgå vid rollout.

Ja, man tycker ju det. Det obehagliga är att det inte funkar. Kan det ha att göra med hur lagren ligger i filmen på nivån ovanför?

mirandirMedlem sedan maj 2003750 inlägg

få se om jag fattar detta:

D har ett filmklipp som reagerar på mushändelser(onRollOver, onRollOut) och i detta filmklipp så har du andra filmklipp som agerar som knappar?

Om det är så så får du nog tänka om. Detta på grund av de symboler(filmklipp och knappar) som ligger inne i ett filmklipp som har knapphändelser(hur många hanterare eller för vilka händelser det är spelar ingen roll) kommer inte att kunna ta emot några knapphändelser alls.

lösningen är kanske att lägga ett filmklipp i bakgrunden av navigation som lyssnar efter de mushändelser som navigation skall reagera på...

/Mirandir

Jäpp, precis detta är mitt problem. Rent grafiskt så är det text som rullar ut från en yta när användaren för musen över ytan - och jag skulle vilja att texten sedan agerar navigation, samt interagerar genom att t ex med alpha-värdet visa vilken text som är aktiv.

Ditt tips låter annars användbart, skall pröva några varianter på detta. Detta verkar vara en begränsning i Flash, rätta mig om jag har fel, men i Director kan man ju koppla events direkt till en knapp snarare än till olika tidslinjer vilka representerar filmklippen.

OKI. löset detta efter ett dj__la pill rent ut sagt. Fick göra ett överliggande lager och sitta och tiondelsjustera varenda bokstav för att skapa illusionen av att det är samma ord som ändrar färg… (Nej det gick inte att "klistra in på plats", nej.) Eftersom den "ursprungliga" texten var uppbruten i separata bokstäver p g a animationen så krävdes det en hel del extrajobb.

Nå, nu vet vi det. Det går alltså att utlösa händelser via filmklipp ovanpå andra filmklipp, i flera nivåer, men tydligen inte inuti. Alltid lär man sig något.

Tack för ert tålamod, ha en trevlig helg! :-)

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)