webForumDet fria alternativet

Onmouseout i flash

6 svar · 207 visningar · startad av danis

danisMedlem sedan aug. 2002157 inlägg

Tjena.
Har försökt att göra en mouseout effekt på några knappar jag gör i flash. Jag vill alltså spela upp en animation när man tar bort musen från knappen. Nån som kan förklara hur man gör på enklaste sättet? Tack på förhand.

mvh Daniel

Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Du kan skapa ett MC som innehåller effekten du vill ha(om det är möjligt, jag vet inte riktigt vad du hade tänkt dig för effekt).

//Lägg denna kod på knappen.
//Byt ut iName till instancenamnet på MCt.
//gotoAndPlay(1) får du byta ut till det som du behöver för just din effekt.
on(rollOut) {
iName.gotoAndPlay(1);
}

När man för över musen så ska texten förstoras och sedan när musen dras bort så ska den förminskas. Jag förstod inte riktigt det där du skrev. Finns det enklare sätt? :)

mirandirMedlem sedan maj 2003750 inlägg

Det finns flera sätt att göra detta. Dels kan du lägga animationen i kanppens up läge. Vilket kommer att medföra att animationen även spelas upp när knappen "dyker upp" på scenen.

I MX kan du även använda ett filmklipp som en knapp. Genom att använda framelabels som _up _down _over så kan man simulera keyframes:en i en vanlig knapp men kan även hålla reda på om det är första gången som frame:n spelas upp. Genom att ha animationen i ett filmklipp och sedan spela detta om det *inte* är första gången. nackdelen är at detta kräver MX/player 6.

Men enklast är att ha animationerna i ett filmklipp som styrs ifrån knappens olika "händelsehanterare". Fördelen är att du då dessutom kan få rollout animationen att anpassa sig efter den frame som rollOver animationen råkar vara på för tillfället.

Här är en liten exempelfil jag gjorde för detta:
http://www2.norsjo.net/mirandir/buttonfase2.fla

/Mirandir

Tack så mkt, länken verkar inte funka dock :)

mirandirMedlem sedan maj 2003750 inlägg

Äh.. jag kan ju inte ens stava så dåligt som mig själv!! ;)

http://www2.norsjo.net/mirandir/buttonfade2.fla

Skall det ju vara!

/Mirandir

SagatMedlem sedan maj 200376 inlägg

Mirandir är duktig :)

253 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
128 ms — hämta forumlista (db)
123 ms — hämta statistik (db)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)