SagatMedlem sedan maj 200376 inlägg När man skriver dynamisk text, blir den inbäddad då?
Use devicefont är ju borta i property inspectorn.
Tala också gärna om vad man egentligen ställer in
under Character options.
Jag fattar inte riktigt det där alltså..
Är den _inte_ inbäddad från början men man kan bädda
in genom att ställa in i Character options?
Eller är den inbäddad från början?
Jag vill ha det till att dynamisk text inte är inbäddad....
Svårare att kolla på Mac os X också eftersom quartz
kör antialias på all j*vla text. :/
Väldigt tacksam för svar!
Att använda device fonts bestämmer du ju genom att välja _sans och de andra teckensnitten som börjar med ett underscore ( "_").
Fonten blir inte inbäddad bara för att du bestämmer att textfältet är dynamiskt. Bäddar in fonten gör i popup:en character.
Om du väljer none så bäddas inga tecken in. "All characters" inkluderar hela fonten. Övriga val låter dig besämma vissa tecken att inkludera.
Har dock för mig att om du vill ha fet eller kursiva tecken så måste du inkludera även dessa genom att ha separata dolda textfällt med embed på.
/Mirandir
SagatMedlem sedan maj 200376 inlägg Man kan väl använda devicefont... tex Verdana genom att
välja fonten Verdana och klicka i "Use device font"?
Då kommer Verdana användas på din dator, om inte
Verdana finns så kommer Flashplayer leta upp en san-serif.
Är det inte så? Nu menar jag static text.
Man bäddar bara in namnet på fonten, storlek, stil och familj.
Det kostar väl liiite mer i filstorlek tillskillnad från att välja tex
_sans, som då bara är en generell familj + stil och storlek.
"Fonten blir inte inbäddad bara för att du bestämmer att textfältet är dynamiskt. Bäddar in fonten gör i popup:en character."
Ok så default är att den inte bäddar in fonten? Vill man ha den inbäddad får man klicka i i popup:en character.
Jag är inte säker men jag har för mig att player 6 gör så per default. Alltså om den inte hittar fonten använder den en device font.
Om jag inte missminner mig så är device fonts en font som är "inbakad" i playern och därför tillgänglig och identisk på alla system med en flashplayer oavsett vilka fonter som finns tillgängliga. Men jag kan ha fel...
Inbäddningen av fonter är inte default då detta har en förmåga att öka filstorleken brutalt mycket. Då den lagrar fontens former istället för bara ett namn och storlek etc. å andra sidan så vet du ju då att det verkligen kommer att se lika dant ut överallt.
/Mirandir
SagatMedlem sedan maj 200376 inlägg I static text bäddar den in defualt juh. Så jag tänkte den gjorde
det i dynamisk med....,., öh.....,., jajajajajaja
SagatMedlem sedan maj 200376 inlägg Nån som kan reda ut detta?
Sagat skrev:
I static text bäddar den in defualt juh. Så jag tänkte den gjorde
det i dynamisk med....,., öh.....,., jajajajajaja
Då man inte kan ge statiska textfällt ett instansnamn eller på annat vis påverka den direkt från actionskript. Likväl som att du inte kan skapa statiska textfällt via AS. Så förmodar jag nästan att dessa egentligen tolkas som vanliga grafiksa symboler av flash när filmen publiceras. Därav effekten av att fonten blir inbäddad.
/Mirandir
SagatMedlem sedan maj 200376 inlägg Du e nummer 1 Mirandir. :)