FIgg3Medlem sedan sep. 2001354 inlägg Hejsan, jag är total nybörjare när det kommer till flash mx, hoppar från flash 4 till Mx direkt utan att testa 5an, jag märkar att det finns en hel del skillnader ;))
Men men till problemet försöker ta reda på hur långt det är mellan två film klipp och programmeringen tycker jag är lite lustig i mx så här långt (eller kort ) har jag kommit
set (xs, setProperty(mario,_x);
men får fel mess...
hur borde koden se ut ??
Mvh
Ok, då är det dags att både lära och tänka om :)
I Flash MX så använder du dig av punkt-notation, så glöm den gamla Flash 4 syntaxen.
För att ta reda på ett filmklipps x-position så skriver du mittMC._x, y-positionen: mittMC._y
_root är nivå 0, alltså huvudtidslinjen på filmen, så har du ett filmklipp som heter mittFilmklipp som i sin tur ligger i ett filmklipp som heter filmKlipp så blir sökvägen till mittFilmKlipp
_root.filmKlipp.mittFilmKlipp
Vill du ta reda på mittFilmKlipps x-position så ser det ut som följer
_root.filmKlipp.mittFilmKlipp._x
Om båda filmklippen som du vill mäta avståndet ifrån ligger på samma y-position så är det inga större problem
filmKlipp._x – filmKlipp2._x
Tänk på att den mäter från filmklippens registreringspunkter så ev. så får du dra ifrån bredden på filmklippet (filmKlipp._width).
Om nu filmklippen inte ligger på samma x- eller y-position så får vi ta hypotenusan till hjälp
Roten ur((filmKlipp._x – filmKlipp2._x)² + (filmKlipp._y – filmKlipp2._y)²)
I MX så skulle det se ut så här
Math.sqrt(Math.pow(filmKlipp._x - filmKlipp 2._x, 2) + Math.pow(filmKlipp._y - filmKlipp 2._y, 2));
Hoppas att du blev lite klokare och inte mer förvirrad. :)
FIgg3Medlem sedan sep. 2001354 inlägg Ojj ojj vilket svar ;)
man tackar man tackar...
ska sätta mig ner och läsa det när jag får tid över till flash :)
tack än en gång // figg3
FIgg3Medlem sedan sep. 2001354 inlägg Hur kan man kolla om de är på samma posotion t.ex att det första filmklippet rör filmklipp 2 ? har testat:
set (kollare, fisk._x - banan._x);
if (kollare = 0) {
gotoAndStop(8);
}
Även testat
if (fisk._x = banan._x) {
gotoAndStop(8);
}
Men inget funkar vad gör jag fel ??
Mvh figg3
if (fisk._x == banan._x) {
gotoAndStop(8);
}
FIgg3Medlem sedan sep. 2001354 inlägg Så dumt av mig ;) missat de, men jag tackar för svaret... :birp