Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg I min flashfilm har jag:
• Textfält X
• Textfält Y
• Spara-knapp
När jag klickar någon stans i filmen först dessa koordinater in i fälten X och Y.
När jag klickar på Spara så skickas värdena in i en databas.
Till problemet: När jag klickar på Spara så räknas ju detta som ett klick och det är då dessa koordinater som förs in i databasen. Hur gör jag för att klick på Spara-knappen inte ska räknas?
Kan du inte ha en variabel som sätts till sann eller falsk när du har klickat i filmen, alltså när dina x och y-värden blir satta.
if(click==false){
bla xmouse;
bla ymouse;
click = true;
}
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Nu hänger jag inte med. Jag använder den här koden:
// *** Låser musens position
onClipEvent (mouseDown) {
_root.fltPostX = _root._xmouse;
_root.fltPostY = _root._ymouse;
}
Hur hade du tänkt att jag skulle göra?
PS. Använder Flash 5 :l
Om du i rooten sätter click till false och följande kod i ditt filmklipp
onClipEvent (mouseDown) {
if (_root.click == false) {
_root.fltPostX = _root._xmouse;
_root.fltPostY = _root._ymouse;
_root.click = true;
}
}
och sedan på skicka-knappen
on(release){
_root.click = false;
}
Nått sånt hade jag tänkt mig.. :)
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Har testat detta men... får det inte att funka. :(
Det måste funka... :)
Vad är det som händer?
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Det händer ingenting?
Du som är så duktig på att göra exempelfiler - kan du inte göra en på den här också. :q :i :r
Jo, det kan jag göra.
Hoppas att den här kommer funka bättre än den förra... :e
En fil
Det är inte ett fullt fungerande exempel men du kommer att förstå hur jag har tänkt.
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Men man kan bara klicka EN gång i filmen innan man skickar variablerna?
Om man klickar fel så är går det inte att ångra?
(är jag jobbig nu? :r)
Ja man kan bara klicka en gång i filmen innan man skickar variablerna, i alla fall i den filen.
Det man skulle kunna göra är en reset-knapp i så fall som sätter variabeln till false igen.