webForumDet fria alternativet

typsnitt

14 svar · 320 visningar · startad av Wiberg

WibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg

Jag har en flashfilm som bl.a. läser in text från en textfil och sen visar den. Går det på något sätt att visa denna texten i ett typsnitt som inte finns hos klientdatorn?

#L#Medlem sedan juli 20021 363 inlägg

Japp..

Förutsatt att du kör flash mx finns det en knapp i textpanel kallad character. klickar du på den får du upp en ruta där du kan ställa in vilka tecken du vill ska ligga med som vektorer...

*tips* ta inte med mer tecken än vad du behöver ... tar plats :)

gahh. Typiskt att jag använder flash5... :(
Om jag skaffar mx, är det då bara att öppna min flash5-film i det och sen ändra?

RödalacketMedlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Nja, du måste inte ha MX för att få det att funka.
I panelen Text Options och fliken Text Options där kan du välja vilka tecken som skall inbakas i filen (Embed fonts).

Man kan även öppna biblioteket och i drop menyn under Options välja New Font, ge den ett namn, välj font, vipps klart :)

Det ska jag genast testa. :)

Det finns inget "embed fonts" eller liknande under textalternativ (har svensk version). Har infogat teckensitten i biblioteket och dragit det till filmen. Men filmen blev inte det minsta större efter detta och folk som inte har teckensnitten kan fortfarande inte se det. :(

Om du har dynamiska textfält så skall du ha embed fonts där.

Där finns en ruta med beskrivningen "inkludera konturer för särskilda tecken" men annars ingen. Är embed fonts en knapp eller textfält, eller en rullningslista eller vad?

I flashhjälpen står:

När du använder ett teckensnitt som är installerat på datorn i en Flash-film bäddas teckensnittsinformationen in i Flash SWF-fil, så att teckensnittet visas på rätt sätt i Flash Player. Det är inte alla teckensnitt som visas i Flash som kan exporteras med filmer. Om du vill verifiera att ett teckensnitt kan exporteras använder du kommandot Visa > Kantutjämna text och förhandsgranskar texten. Ojämn text indikerar att Flash inte känner igen konturteckensnittet och texten kommer då inte att exporteras.

Betyder detta att det teckensnitt jag valt inte kan inkluderas i flashfilmen?

Wiberg skrev:

Där finns en ruta med beskrivningen "inkludera konturer för särskilda tecken" men annars ingen. Är embed fonts en knapp eller textfält, eller en rullningslista eller vad?

Så här ser det ut på den engelska varianten
http://www.lns.nu/flash/dev/textTest/embed.html

Så ser det ut här med fast jag fattade inte att det var det du menade. :)

Hur väljer jag vilken teckensnitt som skall "inbakas i filen" här då? *förvirrad*

Är det bara att klicka för [...] så att alla val blir markerade? Måste man göra detta på alla textfält där teckesnitten förekommer eller räcker en gång?

Ok. Nu funkar det med ett litet problem. Den texten som skrivs med rätt typsnitt blir kantutjämnad vilken jag inte vill...

mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg

Wiberg skrev:

Ok. Nu funkar det med ett litet problem. Den texten som skrivs med rätt typsnitt blir kantutjämnad vilken jag inte vill...

Du kan inte stäga av kantutjämningen. Dock kan du använda av enhetstypsnitten eller ange typsnitt med html.

#L#Medlem sedan juli 20021 363 inlägg

wiberg

checka denna tråden.. kanske kan hjälpa lite..

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=52072&highlight=suddig

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)