Jag har en knapp.
När man trycker på knappen ska en cd skiva snurra.
Men skivan är still från första början.
Hur får man en symbol att switcha till en annan när man trycker på en länk? Actionscript?
5 svar · 161 visningar · startad av trendol
Jag har en knapp.
När man trycker på knappen ska en cd skiva snurra.
Men skivan är still från första början.
Hur får man en symbol att switcha till en annan när man trycker på en länk? Actionscript?
Om du gör din CD-skiva till en movie clip och skriver in
onClipEvent (enterFrame) {
if (_root.snurraCD) {
this._rotation += 20;
}
}
och på knappen
on(release){
_root.snurraCD = true;
}
då börjar movie clipet att snurra när man tryckt på knappen.
Menar du att när man trycker på en knapp så ändras t.ex ett movie clip??
Om det är nått liknande du menar så kan du lägga samtliga symboler i varsin frame i ett movie clip och stop() i första framen.
Sedan så har du en knapp med följande action
on(release){
with(_root.mittMC){//Instance name på movie clipet är mittMC
gotoAndStop(_currentframe+1);
}
}
Tack för svaret!
Jag ska nog gå lite närmare in på vad jag menar med det här.
Jag har följande symboler:
1 movie clip där CD-Skivan snurrar (loopad med goto() actionscript i sista framen som hänvisar till första framen)
1 movie clip där CD-Skivan stannar upp (stannar upp genom att använda sig av stop() i sista framen)
Sen så vill jag att CD-Skivan ska snurra när jag trycker på en text från en annan symbol, t.ex. "Chemical Brothers",, då ska en loopad ljudslinga köras igång men samtidigt ska också CD-skivan börja snurra. När man sen trycker på någon form av stopp-knapp ska skivan rotera långsammare och långsammare.
Jag har också två stycken 1 minuters ljudloopar som jag vill ska loopas runt i all oändlighet. Det största problemet har jag förklarat ovan, men sen så är det ruskigt irriterande att det tar så fasligt lång tid att testköra filmen när dessa två ljudsnuttar är med i en keyframe. Hur gör jag för att minska laddningstiden? Går det överhuvudtaget?
Tack för svaret Rödalacket, jag vill jättegärna ha lite mer ingående svar.
Ett tillägg:
Alla symboler är redan animerade och klara. Jag vill bara få en stillastående CD-Skiva (som movie clip) att röra på sig (som är ett annat movie clip) när man klickar på en text eller knapp.
Tack för svar!
Exakt så! Tack så HEMSKT mycket Rödalacket!