Jag har laddat ner en tutorials som jag modifierat och använt. Det handlar om en karta där besökaren/användaren kan lägga på olika färger på olika länder. Han markerar färgen i en palett och klickar på landet så fylls det av den valda färgen.
Nu skulle jag behöva göra ytterligare några kartor och är helt övertygad om att det enklaste är att skriva egen kod istället för att modifiera den gamla.
Problemet jag stöter på är att jag har olika symboler som har samma namn.
Kartan består av ett movieclip som organiserar hela kartan. Detta movieclip innehåller sedan ytterliager movieclip som är de olika länderna, som i sin tur endast består av samma bild i olika färger i olika keyframes med stop. land1, land2 osv
Utöver dessa finns det knappar utformade precis som de olika länderna innehållande koden:
on (press) {
fscommand("fill", "land13");
}
Min fråga är hur jag kan skapa dess knapar utan namn samtidigt som de hänger ihop med movieclipen ex. land13. I rullistan över knappar står följande:
Ett movie-clip ær som ett objekt och kan alltså finnas i flera instanser av detta grund-objekt. Men, du måste sætta ett namn før var instans (som i all annan programmering). Detta gørs nere i vænstra hørnet på propertifæltet før var instans (Flash MX).
Ytterligare en instance sparas ja, men om jag nu gör om den till en knapp och tar bort de olika keyframes innehållande färg förändrar jag väl hela objektet??