webForumDet fria alternativet

.txt -> flash

2 svar · 204 visningar · startad av slugh

slughMedlem sedan apr. 20019 inlägg

hela dagen har slösats på detta fenomen kallat action-scripting. utan framgång till råga på allt! jag tappar snart mitt förstånd - så snälla hjälp.

jag har en film (interface) med en meny. väljer jag 'menyalternativ 1' scrollar en ny bild in. på denna bild är det tänkt att jag ska ha text och liknande. MEN för att slippa sitta och editera denna text i flash tänkte jag "länka in" texten från .txt filer.

länkningen i sig är inget problem [loadVariablesNum ("text.txt", 0);], ej heller att få texten synlig i filmen genom textrutor.

mitt problem är detta; när texten är inladdad så ligger den "högst upp/överst" hela tiden. det spelar alltså ingen roll på vilken undersida man befinner sig. jag skulle således vilja flytta min textruta (dit texten är inlänkad) in i ett movieklipp (ex första undersidan), men då jag gör detta syns textrutan men "inlänkningen" slutar att fungera.

någon som förstår vad jag menar? någon som har några tankar? tips, råd, hjälp osv. uppskattas!

/fredrik

mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg

Om jag har förstått dig rätt:

Ladda in din variabel på följande sätt:

_root.filmklipp.loadVariables("min.txt");

Detta säger att på nivån root vill ladda in variabeln i filmklippet "filmklipp".

JaktJanneMedlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Du kan också länka direkt in i ditt moviclip från klippet.

this.loadVariables ( "min.txt" );
131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)