Jag sitter här som en idiot med Flash MX och har precis lyckats göra en film med en lila fyrkant som blinkar, först en bild med fyrkanten, sedan en tom och sedan ytterligare en med fyrkanten.
Hur får jag fyrkanten att dyka upp på exakt samma ställe andra gången som första?
Sedan vill jag lägga in en ljudfil (Går det bra med mp3? Annars gör jag om till wav...) och fixa så att denna fyrkant visas/inte visas var takt i låten. Hur ska jag kunna fixa detta?
Kopiera din första keyframe å klistra in den i den 3:e .. på så sätt får du ju en exakt kopia av den först dvs .. fykanten kommer att dyka upp på exakt samma ställe nästa gång :)
Men om du bara vill att den ska blinka förstår jag inte varför du ska den tredje keyframen.. den loopar ju hela tiden ( antar att du inte satt in nått stop(); ) då kommer ju fyrkanten visas dubbelt så länge som det e blankt .. kanske det du vill dock :)
Du behöver inte rita en ny ruta för varje frame om det är det du har gjort...?
Rita upp fyrkanten i frame 1 och markera frame 2, tryck F6 och vips så finns rutan där också på exakt samma plats.
Vad jag vill göra är att få en grej att blinka fyra gånger på samma ställe. Dessa blinkningarna ska ske med jämna intervaller (synkat efter en mp3-låt).
Låten låter så här:
dat-dut-dat-dut-dat-dut-dat-dut
Och jag vill att filmen ska visa:
fyrkant-tomt-fyrkant-tomt-fyrkant-tomt-fyrkant-tomt
Det skulle vara juste om någon kunde ge mig lite step-by-step information...
Ok.
Börja med att rita upp en fyrkant i frame 1.
Markera den första framen i tidslinjen och tryck F5 några ggr.
Du ser nu att tidslinjen blir gråmarkerad några frames, så länge kommer fyrkanten att lysa när du sedan spelar upp din film.
Markera den sista frames i den gråtonade ytan och tryck F6, då ser du att du får upp en ny keyframe där. När du ändå har den keyframen markerad så kan du passa på att trycka F5 några ggr så att den biten innehåller lika många frames som den biten med fylld fyrkant.
Markera innehållet i fyrkanten och tryck delete och du har bara en ram utan innehåll.
Test kör filmen med Ctrl + Enter och du har en blinkande fyrkant.
Sen kan du lägga till ytterligare frames, fylla med annan färg, förvränga o.s.v.
Hoppas att det bringade lite klarhet iaf... :)
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e