Bara en liten fråga. Vad har dessa två gemensamt (förutom att de delar forum här på wF ;) )? Är det så att kan man detta ena så kan man det andra, eller? Är båda gjorda av Macromedia, eller?
:)
5 svar · 289 visningar · startad av trexter.com
Bara en liten fråga. Vad har dessa två gemensamt (förutom att de delar forum här på wF ;) )? Är det så att kan man detta ena så kan man det andra, eller? Är båda gjorda av Macromedia, eller?
:)
Både Flash och Shockwave är exempel på rörlig media anpassad för webben..
Flash är mindre ( spelar storlek ) å mer snabbstartat än shockwave. Detta är ganska självklart då shockwave är mer avancerat med sitt stöd för bla. ”multiuser chat” och XML parsing”. I stort flash används i huvudsak för sidor som behöver vara snabbladdade och lättåtkomma ( iom sin snabbnedladdade player ) medan shockwave står för den mer avancerade biten av webtilläpningar..
MvH / L
[r]
rätta mig om jag har fel.. har inte kollat så mycket på den nya MX-versionen än..
För att göra en shockwave-film så används Director och språket Lingo, om man istället vill göra en flash-film så använder man Flash och språket ActionScript.
Ja, programen är från Macromedia :)
Tillägg:
Rödalacket skrev:
om man istället vill göra en flash-film så använder man Flash
Funkar även med Generator, freehand.... ;)
Ok, men finns det någon vits att lära sig båda två? Nämmligen så att jag nog först ska lära mig Flash och sedan lite om javaapplets. I så fall kanske det är onödigt att kunna Shockwave också?! :q