hur ska jag glöra för att lägga in ett variabel namn på ett filmklipp?
så att jag kan använda typ den här koden.....någon kanske vill vara snäll o rätta till den med =)
if ("historymovie1" == "false") {
on (release) {
_root.attachMovie ("historymovie", "historymovie1", 3);
historymovie1._x = "351"; historymovie1._y = "127";
}
}
meningen är att filmklippet inte ska kunna spelas om när det redan spelas om man trcyker på knappen igen.
nej.
meningen är att filmen inte ska kunna spelas om, om man håller på att spelar den om du förstår??
så att en film inte reloadas om man trycker på knappen som startar den en gång till??!
nu kan man bara spela en film en gång lixom
Lacket får ursækta men jag tycker att løsningen med variabler verkar lite onødigt ologisk.
Som jag førstår det vill du att filmen endast skall kunnas spelas om mha. knappen då den gått till sista framen.
Sålunda føreslår jag att du sætter en 'stop' på sista framen. På denna frame lægger du också en label du tex. kallar 'end'. Under knappen lægger du sen en:
if (currentFrame("end")){
gotoAndPlay(1);
}
Det borde ju fixa saken, på ett lætt sætt,
ha det,
Richard
blir nog inte så lyckad... hur funkar det första gången filmen ska spelas! då uppfylls ju inte if satsen.
Den mest logiska lösningen på detta problem är som Rödlacket visar, att man kollar om filmen spelas eller inte med hjälp av _root.move1 = true eller root.move1 = false.
Nej du! Filmen kan spelas hur många gånger som helst, men om filmen spelas så är variablen _root.mov1 = true och då kan man ej trigga knappen så att filmen avbryts och börjar om igen och vad jag förstått så är det så du vill ha det. När filmen sedan kommer till sin slutframe så sätts variablen _root.mov1 = false och då går det utmärkt att spela upp filmen igen. Så på knappen ska du ha en if sats som kollar om variabeln _root.mov1 = false
då ska den spela upp ladda in eller vad du nu vill göra, om inte variabeln är flase så händer ingenting...
Hmm... hævdar forfarande att løsningen med currentFrame ær den mest logiska då vilkoret inte skall sitta på førstframe eller något liknande, utan på knappen!!!
Detta skulle då fungera så att knappen endast spelade filmen från frame 1 OM den stod på sista framen.
Men, nu tycker jag det har det skrivits lite væl mycket om denna lilla grej...
Kan någon i stællet berætta før mig hur man skall stælla sig før denna bugg . Skall man skippa flash på sina sidor tills detta ær løst rent av?
jo det är typ ett sånt fast jag har 4 olika knappar med 4 olika movieclips....
o när jag tex har tryckt på staff o den filmen visas, och man trycker på staff kanppen samtidigt som man kan se filmen så ska de ine hända något. men man ska kunna spela filmen ige....förstår ni?
jag får de fan inte att funka kolla min sidan så ska ni få se. https://www.ezine-studios.tk
o tryck på company
där finns det fyra knappar...
men det buggar ju som fan
479 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e