webForumDet fria alternativet

Läsa från db med ÅÄÖ

Flash

6 svar · 360 visningar · startad av david

Medlem sedan dec. 199949 inlägg
Frågan#1

Jag har problem med att läsa in text från en databas i access-format till flash, när det ingår åäö tecken.

Skapar en .asp fil som kastar ut "&question=Text här med åäö" och hämtar detta i flash filmen med loadVariables("asp_layer.asp", 0); I flash filmen har jag givetvis en textruta som är dynamic med variabelnamnet question.

Det som händer är att istället för ÅÄÖ skrivs det ut konstiga tecken i flash filmen. Är det någon inställning i flash eller finns det något bättre sätt att hämta data än via en querystring?

Tacksam för hjälp!

Jag antar att detta går att lösa med hjälp av xml, men det känns lite overkill eftersom jag bara skall läsa in en textsträng till flash filmen.

Hittade någon inställning för tecken i textrutan i flash, men det verkar inte lira ändå. Jag använder arial typsnittet så det skall inte vara det som inte fungerar.

HJÄLP NÅGON EXPERT SNÄLLA!

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Du kan behöva URL koda dina åäö.

Har provat att markera "Include device font" i panelen för textrutan.

Har provat att URL encoda strängen med Server.URLEncode(str) men då visas inte texten överhuvudtaget i flashfilmen. Strange! Eller menar du att man bara skall URL koda ÅÄÖ:na och inte hela strängen, med & och = tecknen?

Skall kolla med include device font i textbox propertyn.

Du kan nog inte URL koda & = då blir det troligen helt fel, är inte så säker men det tyder på att ngt blir knas.

Jobba på :)

Lösningen!

OK, lösningen var att sätta en ActionScript Variabel i den första keyframen som initierar tecken-tabellen.

System.useCodepage = true;

I flash 5 var detta integrerat i playern, men i MX måste man sätta upp den själv. Strange, men sant!

Tack ändå för all hjälp!

Nu har inte jag kommit riktigt överens med MX men vad jag har märkt så är det mycket arbete nedlagt på AS i MX. Det upplevs lite rörigt bland alla nya scripter, men man får nog tid att lära sig det med :)

392 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
259 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)