webForumDet fria alternativet

Skapa knappar med ActionScript

4 svar · 310 visningar · startad av Jetboy

JetboyMedlem sedan aug. 200133 inlägg

Jag gör en applikation där jag hämtar data från en databas till flash. Det som hämtas ska kopplas till knappar, så att exempelvis varje person i databasen får en egen knapp i en lång lista med knappar (typ en sökresultatssida med länkar till varje träff). Eftersom innehållet i databasen kommer att förändras vet jag inte på förväg hur många knappar som behövs.

Går det att skapa knappar dynamiskt med ActionScript?

RiriMedlem sedan dec. 2000182 inlägg

Det gar alldeles utmarkt det!

Kolla upp "duplicate movieclip" kommandot sa far du nog ordning pa det!

StigMedlem sedan dec. 2001146 inlägg

Jag har förstått att du vill skapa knapar dynamiskt från den info som finns i din databas, i detta fall namn. vill du även att de dynamiska knapparna ska länka till någon information som databasen innehåller typ en .swf fil eller en http sida?
Gem mig ett svar så ska jag fixa en fil som skapar knappar dynamiskt (använder mig av en array och duplicate mc) från data som läses up från en .mdb via .asp

JetboyMedlem sedan aug. 200133 inlägg

Ni menar att jag ska lägga en knapp i ett movieClip, och sedan köra duplicateMovieClip på det klippet och sätta knapptexten från databasen. Problemet uppstår ju när jag vill använda de nya knapparna; om jag bara duplicerar den första kommer ju alla knappar att ha samma action. Kan jag ladda actions dynamiskt också, och koppla dem till olika knappar?

RiriMedlem sedan dec. 2000182 inlägg

Men...

...som jag forstar det sa kommer ju knapparna att ha valdigt liknande funktion. De skulle lanka till information om var person i databasen eller natt va? Kan du da satta texten pa knappen dynamiskt sa kan du ju ocksa satta vart knappen skall lanka till dynamiskt.

Vad jag menar ar att skall knapparna ha helt olika funktion sa funkar det ju inte men som jag forstar det sa kommer det bara att vara till vilken info de lankar till som skiljer dem at, eller? Da ar det ju bara att du satter att knappen skall lanka (hur du nu valjer att gora det) och dar hamtar ut ett variabel varde. Variabel vardet har du ju tidigare hamtat fran databasen.

Forstar du vad jag menar?

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)