webForumDet fria alternativet

Tömma temporära internetfiler

Flash

8 svar · 425 visningar · startad av Stig

Medlem sedan dec. 2001146 inlägg
Frågan#1

Har någon ett script som jag kan använda
inifrån flash så jag kan tömma casch minnet, har en applickation som uppdateras automatiskt var 30 sek.

------------------
Stig

Medlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Hur uppdateras innehållet i filmen?
Det finns ingen funktion i flash som hindrar webbläsaren från att spara tempfiler men det går ibland att trixa runt med andra knep beroende på omständigheterna.

Vill tillägga att det är variables från databasen som uppdateras, och det hjälper inte om jag sätter alla till ""
och sedan läser in värdena från databasen igen. Tycker att det är mycket märklig för om jag har ett textfält i en swf som jag manuellt kan ändra värdet i så uppdateras det, vad är det för skilnad om värdena kommer från databasen eller om de kommer i från mig?

------------------
Stig

Om du hämtar från databasen så har du troligen en annan fil på servern som genererar resultatet till flashfilmen. Sätter man en redan existerande variabel till "" i själva flashfilmen, så ändras den enbart under den tid som inget laddas in från skriptet. Så snart inläsningen från filen görs, så gäller det värde som där angivits och finns inget nytt, så gäller gamla värden. Det vanligaste felet brukar vara att man inte väntar med att sätta variablerna i flashfilmen innan all data laddats in från databasen. Jag testade lite med just databaser för en tag sedan och tycker nog att det verkar fungera ganska hyfsat. Då jag misstänker att det är själva variabelsättningen som inte fungerar riktigt så kanske det hjälper om du kollar i filerna som du kan ladda hem här. Ett bra tips är att lägga en variabel i slutet av skriptet som man sedan kan kontrollera mot och är den laddad, så har allt före den troligen också laddats in. Eftersom man aldrig vet hur lång tid som det tar för servern att först köra skriptet och sedan skicka datan från variablerna, så är man nog tvungen att göra på något liknande sätt. I en flashfilm däremot, styr man ju själv hastigheten vilket gör att den inte självmant väntar på att servern ska skicka data till den.

Medlem sedan dec. 2000182 inlägg

Hej,

Lagg till en slumpad "dummy" variabel efter filnanmet pa skript filen.
tex:
skriptfil.asp?Dummy=6574
skriptfil.asp?Dummy=7589
skriptfil.asp?Dummy=1245

Det far flash att tro att det ar en nu fil den hamtar data fran och da anvander den inte de den sparar i chachen. Finns exempel och massor att lasa pa foljande lank: http://66.70.72.50/forums/showthread.php?threadid=39745

------------------
DÖDEN ÄR LIVET - FAST TVÄRTOM
richard.hallgren@home.se

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

' ## PASSWORD GENERATOR
Randomize ' Initialize random-number generator.
Do Until i = 8
	x_password = x_password & chr((25 * Rnd) + 65)
	i = i + 1
Loop

response.write x_password

Lättast är att använda funktionen getTimer() i så fall.

loadVariables ("din_fil.txt?dummy="+getTimer(), _root.filmen);

Det är dock inget som man har någon större glädje av om man låter servern generera filen/innehållet dynamiskt.
Kan däremot vara praktiskt om man låter flash ladda in en redan existerande fil, t.ex en textfil.
Problemet som normalt uppstår när det gäller innehåll från en databas, är just tidsaspekten. Hämtas innehållet från en textfil, så kan detta göras omgående, eftersom filen redan existerar. Hämtar man från en databas, så finns det inget att hämta förren servern har ställt frågorna och skickat tillbaks innehållet. Först då kan man ladda in datan i flash och jag misstänker att det är svaret på frågan.

Tycker att det är mycket märklig för om jag har ett textfält i en swf som jag manuellt kan ändra värdet i så uppdateras det, vad är det för skilnad om värdena kommer från databasen eller om de kommer i från mig?

Tack för alla bra tips... men jag kan inte få det att fungera som jag vill.
När det gäller .txt filer så uppstår inte problemet. Men jag ger mig inte det ska fungera som jag vill, så jag är öppen för fler bra förslag. Hur fixar de som gör en chat i flash med ASP i mellan det hela, där måste ju det nya medelandet byta ut det gammla annars faller ju hela idén...

------------------
Stig

Som nämts tidigare, så beror det på hur informationen hämtas.
Kan tänka mig att en chat oftast har en textfil som uppdateras och då gör man oftast som Riri nämnde. Om en databas används, så måste man se till att datan finns tillgänglig innan den laddas in.
Inte så mycket mer som behövs egentligen så det kanske är brister i själva koden man får titta på?

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)