FIgg3Medlem sedan sep. 2001354 inlägg Hejsan...
Har jobbat med flash i några månader & tycker att det går ganska bra men ändå ganska segt så tänk på det när ni svarar på min fråga ;)
Nu till frågan. Om jag vill göra en sida i flash så göms juh infon tills man trycker på en knapp, men hur gömmer man den infon och hur hämtar man den???
Hoppas att någon förstår...
------------------
Har ingen just nu, har du någon idee???
Nej....vilken info?
------------------
En kvinnas ögon skall vara som mina fötter.....mörka och fuktiga.
Om du menar att om du trycker på en knapp så visas det en text någonstans på sidan, kan du göra följande:
Skapa ett MoviClip med 2 frames och jag hoppas du har varit inne i actionspanelen för där skall du i frame 1 sätta action Stop().
I frame 2 lägger du din text och även i den framen sätter du ett Stop().
Lägg in ditt Clip där du vill visa din text och ge det ett Instance name tex "Text"
Nu till din knapp:
Markera din knapp och öppna actionpanelen och skriv in följande
on (release) {
tellTarget ("Text") {
play ();
}
}
Nu visas/döljs din text vid varje knapptryck. Finns givetvis andra alternativ men detta är lite grundläggande sätt att använda TellTarget.
Var det så du menade :q
------------------
Vi närmar oss jul med stormsteg.
FIgg3Medlem sedan sep. 2001354 inlägg Säg att jag vill göra en hel sida i flash presic som i HTML så finns det olika section t.ex EGO eller LÄNKAR säg att jag har en meny där det står ego och trycker där då vill ja ha fram info om mig men den ska ligga gömd tills jag trycker på ego fattar ni nu???
------------------
FIgg3Medlem sedan sep. 2001354 inlägg JaktJanne
Jaap så menade ja vet ej om ja fixar det som du sa men ska försöka i alla fall tack så mycket...
------------------
FIgg3Medlem sedan sep. 2001354 inlägg Hejsan jag stöte på lite probelm när det gällde detta...
När jag ska skriva
on (release) {
tellTarget ("Text") {
play ();
}
}
så får jag detta fel medelandet:
Clipboard Actions: Line 1: Mouse events are permitted only for button instances
on (release) {
Och en sak till knappen ska den vara i en engen frame eller?
Och när du säger:
Lägg in ditt Clip där du vill visa din text och ge det ett Instance name tex "Text"
Kan du förklara det lite bättre ;)
------------------
Jaha du skall ha en hel Flashsida, då är det bättre att använda dig av LoadMovie istället. Du har dina små avsnitt i olika movies tex ego.swf eller links.swf och istället för TellTarget så har du LoadMovie. Filstorleken på din swf blir mindre och snabbladdad.
Problem med knappar :q Har du 5:n eller 4:n ?
Ett vanligt misstag man gör är att man försöker lägga in sin actionkod i en utan knappens fyra frames men det skall man alltså inte. :(
Ett allmänt tips är att gå igenom lektionerna i programmet dom tar upp dessa saker som du är ute efter :)
------------------
Vi närmar oss jul med stormsteg.
FIgg3Medlem sedan sep. 2001354 inlägg Jag använder mig av flash 5 löste tyvärr inte det får ta och köpa mig en bok ;)
------------------
Om du får upp
Clipboard Actions: Line 1: Mouse events are permitted only for button instances
så har du troligtvis inte gjort din grafik till en knapp.
Markera grafiken, tryck F8 och välj Button.
------------------
FIgg3Medlem sedan sep. 2001354 inlägg Nu fixa ja det lite mer i alla fall men nu får ja detta fel medeladet:
Target not found: Target="info" Base="_level0"
Tror att det är ja som inte fattat hur ja skulle fixa dety med Instance name tex "Text"
Så kan någon förklara det???
------------------
Om du skall göra ett MC så är principen den samma som ovan.
Markera grafiken, F8, välj movie clip.
Nu har du ett MC på din arbetsyta.
Markera MC't och välj Panels under Window menyn. Där väljer du Instance.
Nu kan du skriva in ett namn för MC't, t.ex. text eller något annat lämpligt namn.
------------------
FIgg3Medlem sedan sep. 2001354 inlägg Tackar så mycket grabbar nu fixa ja det hade bara läst igenom era inlägg för snabbt hade missat en sak men nu fixa ja det ;)
------------------