webForumDet fria alternativet

Button fråga

Flashur Flash, Shockwave

6 svar · 272 visningar · startad av LordJens

Medlem sedan aug. 2000119 inlägg
Frågan#1

Jag skulle behöva hjälp med ett litet problem. Det är kanske lite svårt att förklara vad det handlar om, men jag gör ett försök.

Det jag vill åstadkomma är en boll på ett glas, och en reflektion av bollen i glaset. Bollen ska sedan vara en knapp, som byter färg när muspekaren går över den. Problemet är att jag inte vet hur jag skall få reflektionen att byta färg samtidigt som bollen. Bollen och reflektionen måste vara två olika sybmoler, orkar inte närmare förklara varför, men så är det.

Alltså, mer allmänt, jag vill att en symbol skall ändras när man för muspekaren över en knapp. Jag har en idé om att det skulle gå att lösa genom att visa/dölja symbolen, men vet inte hur man skall göra det heller.

Om du förstod någonting av vad jag skrev och har någon löning på problemet så svara snarast.

:: Jens

PS. Jag använder Flash 5.

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg

För att ändra en knapp i "OnMouseOver" så går du in och redigerar knappen i over läget.
Jag gissar att du har bollen som ett clip, konventera det till en knapp och redigera din knapp som ovan.

För att ändra färg på ett annat clip (=reflektionen)kan du använda dig av objektet Color. Med detta kan du styra färgval på ditt clip.

------------------
Vi närmar oss jul med stormsteg.

Jag tror att du uppfattade min fråga lite fel.

Bollen är en knapp som byter färg på "Over" (eller egentligen är det en ny bild). Så här långt har jag kommit.

Reflektionen är samma bild som bollen, fast upp-och-ner och med ett lager ovanpå sig. Även detta har jag klarat av att göra.

Det som jag ännu vill ha gjort är följande:
När man för muspekaren överbollen skall reflektionen också byta färg (eller byta bild alltså).

Det är ganska svärt att förklara, men jag gör mitt bästa.

------------------
.:: Jens has spoken ::.

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Om du gör reflektionen till ett MC så kan du ha två olika färger i varsin frame.
T.ex frame 1 så är den blå och iframe 2 så är den gul.
När du sedan för musen över knappen så kallar du på ditt MC ( reflektionen ) och talar om att det skall gå till frame 2 och tvärt om när du tar bort musen från knappen.

Mmm, smart :D
Ska testa de imorrn. Skriver igen om de blir några problem.

------------------

Ehh...
Jag är tyvärr lite n00b på Actionscripting, så jag undrade om ni kunde hjälpa mig lite att förverkliga det som Rödalacket skrev om.

Give me some code alltså :)

------------------

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Om du lägger den här koden i din knapp

on(rollOver){
	with(_root.reflektion){
		gotoAndStop (2);
	}
}
on (rollOut){
	with(_root.reflektion){
		gotoAndStop (1);
	}
}

och gör som inlägget ovan så skall det fixa sig.

152 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b746b907
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
150 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)