webForumDet fria alternativet

Flash fade

9 svar · 393 visningar · startad av Bjuris

BjurisMedlem sedan juli 2001514 inlägg

Är en riktig nybörjare på flash, och försöker med en sån trivial (jag tror att det är så) sak som att fada in en bild, men jag får det inte att fungera. Hur skall jag göra?
har flash 5.0

------------------
När blir en kula ett klot?
http://www.d-sajn.net en fin sida

JaktJanneMedlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Börja med att göra bilden till ett clip.
Markera bilden, tryck F8, välj clip -> OK.
I din huvudfilms tidslinje där clippet nu ligger markerar du en frame så lång fram du vill att fade'n skall vara. Tryck F6. Högerklicka på frame1 i tidslinjen och välj 'skapa rörelseinterpolering' (tror det heter create tweening på engelska).
Högerklicka nu på bilden och välj Paneler -> Effekt -> Alfa och 10%.

Klart

------------------
Utan signatur för tillfället.

CokeLightMedlem sedan juni 2000504 inlägg

Hejsan :)

Jättebra beskrivning ovan.. !! Nu har jag gjort en sån där fadning, och undrar hur man ska göra för att den ska funka på webben...? Den heter Intro.fla för tillfället.. e lite stressad för den bör vara klar imorgon helst, o jag har aldrig sysslat med Flash.. :) Nån som vet nån bra länk kanske, eller t.o.m. kan förklara eller visa lite kod..? :)

hej då

En annan fråga.. hur gör man så att introt bara spelas upp en gång (på webbsidan).. alltså bara när man skriver in https://www.minsida.com och inte vid senare tillfälle..?

Tänkte att på vissa sidor står det ju samma URL hela tiden.. blir det så att Flashen visas varje gång t.ex. default.htm anropas (om det är så att Flash filmen är knuten dit.. eller kan man alltså styra att den bara visas första gången.. det är min fråga.. :) )

JaktJanneMedlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Skall försöka reda ut lite åt dig :)

När du skapar en movie i flash så blir det i filformatet *.fla, för att visa den på webben får du lov att publicera din movie under Arkiv.
I Publiceringsinställningar har du lite olika möjligheter men det primära är att du sparar en swf fil, denna fil lägger du sen in på din sida. I dessa inställningar kan du också välja att skapa en Html-sida också, som nybörjare är det att föredra, då får du med de inställningar som behövs för att bl.a kontrollera att besökaren har rätt plugin.

Vill du att din movie skall stanna i slutet av din animering och inte loopa så lägger du till ett stop(); i paneln 'Åtgärder* eller 'Action' i den sista bildruta (framen) i din tidslinje.

Läste din fråga igen och det var inte detta du frågade efter men det får vara kvar :r

Skall du bara spela upp din animering 1:a gången besäkaren kommer till sidan kan du inte lösa det i Flash utan får ta till coockies eller nåt som känner av unika besökare :)

Lycka till :stud

Hejsan !

Tack så mycket för svaret.. :) Jag lyckades hitta hur man gjorde som du sa.. typ publish och så autogenereras koden.. fast mitt problem nu är att jag har EN bild som fadas ut o in... nu tänkte jag att jag ville ha en till bild som fadas ut o in när den första är klar.. tänkte att man kanske skulle skapa en ny layer först o sen "Open" från File menyn, o välja jpg bild.. men då skapas en ny "movie" eller vad det nu heter.. istället för att lägga sig i den layer som jag hade tänkt mig.. hur gör man det...?

Min andra fråga är; hur gör man för att besökaren ska hamna i den "riktiga" websiten när Flash introt väl är klart...? Ska man typ time'a med en klocka.. säg att introt tar 6 sek, o sen tar man en meta-http equiv o sätter redirect till 6 sek, eller finns det nån inbyggt i Flash eller så, där man väljer att man vill komma till en bestämd HTML sida efteråt..?

Hade gärna suttit o klurat själv om det inte var pga tidspressen, så jag är jätteglad att jag fick hjälp av dig :)

.. en annan fråga.. nu verkar det som om objektets placering i Webb browsern beror på var jag lägger själv bilden i Flash innan jag sparar som Intro.fla o sen väljer Publisera... okay, jag kan ju experimentera tills den hamnar i mitten, men blir det inte olika i olika skärmupplösning.. om jag t.ex. jobbar i 800x600 så blir det väl inte samma "mitten" för en som sitter med 1024 upplösning (om jag vill att main-flash grejen alltid ska vara i mitten alltså...? ) Jag har sett att det finns nån typ "HTML alignment" i "Publish Settings" men de verkar ju inte påverka positionen i Browsern...? Iofs så kan väl placera <object> inom vanlig <html> <center><obj></center> o sen några <br> ovanför så hamnar den väl något så när i center.. vet inte om det är den bästa lösningen dock, eller om det finns nån automatik där också...?

(sorry för alla nybörjar frågor :) )

TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Jag brukar använda mig av <center> taggen för att få swf filen i mitten.

Hej :) jo, det verkar vara det bästa.. jag var först inte säker på hur Flash objektet behandlades..

Vad händer sedan om användaren inte har Flash eller inte vill ladda ner...? Blir det bara tomt på sidan, eller blir det nåt kryss, eller finns det i så fall kod för att lägga till nån statisk bild/text t.ex istället...?

Hittade hur man fixade att man skulle hamna på den "riktiga" sidan efter Flashen tog slut.. tydligen Action -> getUrl();

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)