webForumDet fria alternativet

5,32MB flash??

9 svar · 436 visningar · startad av Gimbo

GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg

Hejsan!

Det e så här att jag har gjort en flash film och nu vill jag ha upp den på webben, när jag har sparat filen så har jag fått 2st filer en .swf och en .fla den ena är 5,32mb och den andra 3,32mb ska filerna verkligen vara så stora??? det kommer ju att ta evigheter tills folk kan se flash animationen??
Hur gör man för att publicera ett flash klipp på webben??

snälla hjälp...

JaktJanneMedlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Flash använder sig av streaming vilket innebär i korthet att hela filmen inte behöver vara inladdad innan den visas.
Om man inte kar koll på hur flmen laddas så kommer den att stanna till medans laddning pågår.
Vill man ha ner storleken är det bättre att dela upp den i flera movies och använda sig av LoadMovie för att minska nedladdningstid.
Din .fla använder du bara för utveckling så att säja och .swf är för publicering.
Om du vill publicera ditt verk på webben så skapar du ett .html dokument och en .swf när du publicerar. Kolla i publiceringsinställningarna om dina valmöjligheter.

Hoppas jag bringat lite klarhet :q

------------------
Janne

"Det är för väl att lögnen finns - för tänk om allt man hörde var sant.
Albert E

hmm en smula klarhet tillbringa du men jag måste säga att jag inte är någon expert på flash och jag skulle vilja behöva en mer detaljerad beskrivning på hur det går till, alltså måste jag skicka upp en 5,32mb fil till min server??

FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Blir ju knepigt för besökarna att se filmen om du inte laddar upp den :)
SWF-filen ska ligga i ett html-dokument och sedan laddar du upp båda filerna, precis som man gör med en bild som ligger i ett html-dokument.

Det finns en simulering i Flash som gör att du kan testa filmen vid olika uppkopplingshastigheter. Tryck [Ctrl] + [Enter] och välj sedan View -> Show Streaming. I menyn Debugg väljer du uppkopplingshastigheten.

jojo jag vet att jag måste skicka upp båda filerna, men alltså en .swf fil på 5,32MB kommer att äta upp min serverutrymme...

Så alla flahsidor har en .swf fil som är så stor??

Jag trodde att man med flash komprimerade filen så att den blev typ 232kb eller ngt sådant men ack så fel jag hade

FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Självklart är det ju innehållet i din SWF-fil som styr storleken. Alla bilder är ju inte 5MB t.ex.
Mina filer brukar ligga i snitt på 10kb-30kb men det beror som sagt på vad man stoppar in i dom :)

Totalt sett kan dock en sajt bli ganska stor men det är brukligt att man då delar upp den i flera filer, precis som du gör med html-dokumenten. Man lägger ju inte hela sajten på samma html-sida. Nu finns ju streamingfunktionen i Flash och det gör dock att man rent tekniskt kan lägga en hel sajt i samma film men det blir oftast inte riktigt samma sak samt att det ur administrativ synpunkt inte är särskilt lättarbetat.

Gör en film som innehåller förstasidan (jobba precis som med HTML-sidor) och presentera det innehåll du vill ha på indexsida. I den filmen laddar du in en ny film, som innehåller menyn. Detta gör att du har en fla-fil (arbetsfil) för menyn och det underlättar när du ska uppdatera den. Du skickar då, troligen, 10kb istället för hela sajten när du ändrat en detalj i menyn.

I själva menyn länkar du sedan till andra filmer. Exempelvis laddar du in kontakta.swf om man klickar på kontaktsidan o.s.v.
Detta gör att det blir väldigt smidigt vid uppdateringar och du FTP:ar som sagt vad upp bara den del som du uppdaterat.

SWF-filen som laddas i html-dokumentet ligger i vad man kallar, en '_level'
Den första filmen (indexsidan) laddas in i '_level0' (en nolla i slutet) vilket gör att du kan ladda in andra filmer i antingen, samma level, eller i en annan level. Menyn t.ex. ska naturligtvis inte laddas i '_level0', utan måste ligga i en annan level. Kör exempelvis '_level10' för menyn, så har du den "bokad" för den leveln. När du sedan byter innehåll i filmen när man klickar på dina länkar i menyn, så laddas de normalt i '_level0', vilket innebär att den ersätter den tidigare filmen som låg i där. Sedan finns det situationer då man vill ladda in filmer men samtidigt vill behålla den som visas för tillfället, och då laddar man in dem i en ledig level (t.ex _level1)

Ladda in filmer gör man via menyn Window -> Actions (Ctrl+Alt+A) eller högerklick på knappen och väljer Load Movie i Basic Actions.

Hoppas detta bringar lite klarhet i det hela.

Tack för den nyttiga infon Flash!!

Men jag fattar inte hur min film, det e så att det är en film jag gör, har blivit 5,32MB???

Jag har bara två jpg bilder i filmen resten är bara text och 2bilder som jag har ritat för hand i programmet dvs. streckgubbar :-) Men jag fattar inte hur filmen kan bli 5,32mb , den är 98sekunder lång och jag har en mp3-låt som ska spelas upp i backgrunden...

har du ngn aning om hur man kan minimera storleken på filmen, hur man ska gå till väga osv???

JaktJanneMedlem sedan feb. 20001 507 inlägg

mp3 ? Den tar väl en hel del skulle jag tro och hur har du texten.
Om man läser i den svenska manualen så står det följande:
Så här optimerar du text och teckensnitt:

Begränsa antalet teckensnitt och stilar. Använd inbäddade teckensnitt sparsamt eftersom de ökar filstorleken.
Välj bara de tecken som krävs för textfältsegenskaperna, i stället för att inkludera hela teckensnittet.

Så här optimerar du filmer:

Använd symboler, animerade eller andra, för varje element som förekommer mer än en gång.
Använd interpolerade animeringar så ofta du kan eftersom de kräver mindre utrymme än en serie av nyckelbildrutor.
Använd filmklipp i stället för grafiksymboler i animerade sekvenser.
Begränsa dynamiska ytor i nyckelbildrutor. Se till att aktiviteterna begränsas till ett så litet område som möjligt.
Undvik att animera bitmappselement - använd bitmappsbilder som bakgrund eller som statiska element.
Använd det minsta ljudformatet MP3 för ljud när detta är möjligt.

------------------
Janne

"Det är för väl att lögnen finns - för tänk om allt man hörde var sant.
Albert E

salciMedlem sedan apr. 20013 inlägg

Om man vill så kan man lägga musiken i en extern swf-fil och på så sätt styra in den med hjälp av "load movie".

------------------
salci

McDMedlem sedan mars 20002 520 inlägg

har du mölighet så kan du dra över filmen asså själva råmaterialet den .fla som du har... till mig så ska jag se vad som kan vara fel...

(alltså den filen som du kan öppna med flash och redigera i din film)

nille.wed@telia.com

------------------
McD- Burgers for the people!

www.McDz.net www.SweQuake.com

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)