Tjenna på er! Jag sitter här en fredags kväll :q och pillar i flash. Då stöter jag på två problem som jag hoppas att någon kanske kan hjälpa mig med.
-
Jag lägger in en liten musiksnutt på en frame. Jag vill att musiksnutten ska loopas oändligt antal gånger, men jag hittar inte var man kan göra det. Det går bara skriva hur många gånger ljudet ska köras. Sedan slutat ljudet ganska dåligt, och när jag väljet att ljudet ska fadas ner (i Flash) så försvinner de andra looparna, och bara den första loopen hörs. Hur fadar man alla ljud och hur loopar man oändligt antal gånger?
-
Jag såg på en flashfilm att hela sidan hoppar till ( i det här fallet när två klossar åkte ihop). Hur gör man det? Jag vet att det finns ett javascript där hela sidan hoppar till, som jordbävning. Men hur lägger man in det i flash? Och vad är scriptet?
Notera att jag jobbar i Flash 5, vilket för mig i alla fall var lite omställning från 4:an.
Tack på förhand!
[Redigerat av streetrobban den 31 mar 2001]
Ok, problem ett är inte så jobbigt längre. Jag undrar dock fortfarande hur man gör för att loopen ska hålla på i all evighet.
En annan sak jag undrar över. Jag har två scener i min flash film. Det är ljud på båda (en loop som är satt på typ 100 ggr). Men när jag byter scen (med en knapp i filmen) så fortsätter ljudet från scenen innan. Men jag vill att det ska sluta. Några förslag?
- Skall du loopa oändligt så får du sätta antal loopar till så högt värde som möjligt.
Har du 2 scener i din fla så blir det bara en "scen" när du publicerar en swf.
Du får stänga av ljudet när du byter scen för att det skall tystna.
------------------
Janne
"Att komma i tid till ett möte
är bara slöseri med tid"
Men Janne. Klar jag förstår att jag ska stänga av ljudet när jag byter scen. Men frågan är HUR?
ok, har inte använt flash på länge nu men =)
det finns ett actionscript som heter "stop all sounds" lägg in det i framen där ljudet skall stoppas..
Annars kan du gå till ljudet på framen där det skall sluta och välja stop i listan där det nu står start.
alla förstår?
bra.
------------------
weeeeee.com
Sorry Robban, jag kanske missförstod dig lite ;)
Som Weed sa:
stopAllSounds ();
------------------
Janne
"Att komma i tid till ett möte
är bara slöseri med tid"
[Redigerat av JaktJanne den 02 apr 2001]
Nu funka det, fick trixa om lite i filmen! Men tack ska ni ha! :)