webForumDet fria alternativet

Jättelätt.. trodde jag.

Flash

5 svar · 498 visningar · startad av Axel

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg
Frågan#1

JAg håller på att fixa en liten bild med mouseovereffekter till pappa. Den består av tre stjärnor med fem uddar var (15 totalt) där varje udd ska poppa upp en liten text på stället och när musen försvinner ska texten försvinna bort.

Jag har en alpha- och rörelseinterpolering på texten och den poppar upp som jag vill. Men, jag vill att den ska ligga kvar uppe så länge musen är över knappen. Hur ska jag göra? on mouseevent är ju gråat av nån anledning. Jag försökte lite lamt med en loop, men kom inte på vad jag ska fylla den med så det ska funka som jag vill.. ;)

Var det nån som fattade det där skulle jag bli överlycklig.. ;)

------------------
Axel Veibäck
I have not failed. I've just found ten thousand ways that won't work. /Thomas Edison

Medlem sedan nov. 19991 033 inlägg

onMouse behöver du inte använda. Varje udd kan ju vara en egen knapp och då fixar du bara hur knappen ska se ut när man har pekaren på den. En knapp består i regel av 4 frames och i den 2:a(Over) ritar du hur knappen ska se ut.

Men då kan man inte ha nån effekt på den eller? Om man bara säger hur knappen ska vara med musen över hackar den dit direkt, jag vill ha det lite mjukare. Det kanske är onödigt.. ;)

------------------
Axel Veibäck
I have not failed. I've just found ten thousand ways that won't work. /Thomas Edison

Onödigt eller inte får du avgöra själv :)
I den nämnda rutan (Over) kan du även lägga ett MC (Movie Clip), alltså en egen film och där göra den animering som du vill ha.

Äh, jag struntade i det. Nu ställer jag bara frågan: Om besökaren kommer till sidan och inte har Flashplugin vill jag inte att den ska få upp nån laddahemruta utan få upp en alternativ gifbild istället. Vad gör man för det? nåt med alt eller? ;)

------------------
Axel Veibäck

Kolla i menyn. Nu har jag inte femman igång men i fyran hittar du detta under File -> Publish Settnings
Där finns lite inställningar och koden genereras automatiskt till html-filen, som du sedan kan klippa och klistra i som du vill.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)