webForumDet fria alternativet

Bildkvalitet

4 svar · 453 visningar · startad av Anka

AnkaMedlem sedan juni 200075 inlägg

Läste någonstans (tror det var här) att det bästa formatet att spara en bild i för import i Flash är png. Har en bild som ska vara transparent. Tycker kvaliteten blir för dålig när den är i Gif-format. Vad ska jag göra.

------------------
Anka

McDMedlem sedan mars 20002 520 inlägg

Tror till och med att Painthop pro 6 och nyaste photoshop har en egen filändelse för flash...(står flashpix i alla fall när man väljer spara som i photoshop) men det kanske inte är rätt...

Stödjer flash transparenta blider över huvud taget?

Jag har då alltid fått göra dem transparenta i flash genom att ta bort bakgrunden.

------------------
[McD - Burgers for the people!]

www.mcdz.net

Om du inte besöker min sida, så får du en snigel i ögat!

FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Vet inte riktigt vad man ska svara...

I dokumentationen så stöder flash transparenta bilder men verkligheten ser dock lite annorlunda ut (tycker jag)

Visst försvinner kulören från bakgrunden men det brukar synas att det har varit en bakgrund. Blir liksom en sorts genomskilning "hinna" kvar i filmen.

PNG är fortfarande bra och även i detta formatet kan man tala om vilka kulörer som ska vara transparenta.
I alla fall i PhotShop.

Like the PNG-8 format, the PNG-24 format supports background transparency and background matting, in which you blend the edges of the image with a Web page background color. In addition, the PNG-24 format supports multilevel transparency, in which you can preserve up to 256 levels of transparency to blend the edges of an image smoothly with any background color. However, multilevel transparency is not supported by all browsers.

I menyn Image mode väljer du Index color och där finns en ruta att bocka i "Trancparency".
Sedan kan du välja menyn Save for web och där väljer du formatet PNG samt vilka färger du vill dölja.

flashpix har inget med flash att göra utan är ett eget bildformat.

[Redigerat av FlashX den 06 sep 2000]

JaktJanneMedlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Nu tycker jag tråden börjar spåra ur men här kommer det ändå.

Blir inte en PNG fil stor i förhållande till GIF och JPEG.
Har testat någon gång i PNG och den filen blev avsevert mycket större.

------------------
JaktJanne

"Vi är resultatet av vad vi tänker."
- Buddha

[Redigerat av JaktJanne den 07 sep 2000]

FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Nä, snarare tvärtom om man ser till kvalitén.

Det hela beror på vilka inställningar du gör för PNG-bilden i Flash.

Fast i själva flashprogrammet är ju bilden större men det är ju den exporterade filen som räknas.

258 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
140 ms — hämta forumlista (db)
114 ms — hämta statistik (db)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)