webForumDet fria alternativet

Flash stabilt som program?

12 svar · 792 visningar · startad av Hansen88a

Hansen88aMedlem sedan aug. 200849 inlägg

Hej!

Innan jag lägger ner 10 000 tals kronor på ett program som skall köras på en touchscreen måste jag va helt säker på vilket språk jag skall använda.

Programmet skall var väldigt simpelt men snyggt, genom stora menyval ska man enkelt kunna bläddra genom olika bilder. Så är absolut inget avancerat. Tanken är att ett programmet skall utvecklas i flash.

Det jag undrar är:
1. Är flash stabilt och pålitligt om jag vill köra det som ett program?
Skall användas flitigt av kunder 365 dagar om året, vill givetvis ge så lite underhåll som möjligt.

2. Går flash bara köra via webläsare?

MVH
Hansen

johaseoMedlem sedan maj 2009250 inlägg

Var skall WinXP/WinVista maskinen stå och vilken miljö är det? Vad för besökare skall peka och ta fram vad för information?

Flash ShockWave filer (.swf) kan köras i en webbläsare MEN även i en separat flash player OCH kan även kompileras till en Exe fil som körs självt.... men flash filmer (.flv) kan inte detta

johaseo skrev:

Var skall WinXP/WinVista maskinen stå och vilken miljö är det? Vad för besökare skall peka och ta fram vad för information?

Flash ShockWave filer (.swf) kan köras i en webbläsare MEN även i en separat flash player OCH kan även kompileras till en Exe fil som körs självt.... men flash filmer (.flv) kan inte detta

Maskinen ska stå i modébutiker och köras på windows XP. Besökarna är helt värdelösa på datorer och skall därför via enkla menyval kunna välja bland menyer. Informationen är endast viss text och mycket bilder man skall kunna zooma ut och in på. Ändra färg, ändra vinkel kommer också bli aktuellt för bilderna.

Tror du flash passar för en sådan uppgift?
Och anser du flash skulle vara stabilt om det körs som .exe fil eller via flash player?

Flash är superstabilt för detta ändamål i flashplayer eller .exe fil ..... inga problem där ..... dock är kanske inte WinXP tillräckligt stabil i sig eller om du rent av kör på Mac eller något annat .... jag tror inte du får störst problem med ShockWave Flash .... men du skall inte köra din flash applikation i webbläsare om du inte är tvungen till detta och det verkar du ju inte vara ......

LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg

johaseo skrev:

..... dock är kanske inte WinXP tillräckligt stabil i sig eller om du rent av kör på Mac eller något annat ....

Varför skulle inte en Windows XP installation som enbart kör en Flash-applikation inte vara stabil nog?

Det beror ju alltid på vad man gör mer med WinXP maskinen ..... påpekandet var tillför att Hansen88a skulle förstå att det inte enbart är flash som krashar .... utan WinXP är såstabilt som alla övriga program man installerat på den ..... man kan mycket enkelt installera för mycket program på en WinXP och så börjar den frysa och folk tycker inte det fungerar stabilt .... vissa användare drar ofta slutsatsen att det är fel på flash för att dess filmer hackar sig .... när det i själva verket är de själva som har virus eller spyware som tynger ner maskinen .....

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Nu har du skapat flera trådar kring samma problem. I i stort sett alla trådar har .NET med WPF varit det svar du har fått, från olika personer som har olika bakgrund. Ändå väljer du att fokusera på Flash?

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

När det gäller maskinvara skall du ju inte ha tangentbord inkopplat så då faller en del oro bort.
Om du inte skall vara nätuppkopplad så är ju maskinen och den enda applikationen igång efter bootning. Då kan inte mycket hända.
Hur skall uppdatering ske?

LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg

johaseo skrev:

Det beror ju alltid på vad man gör mer med WinXP maskinen ..... påpekandet var tillför att Hansen88a skulle förstå att det inte enbart är flash som krashar .... utan WinXP är såstabilt som alla övriga program man installerat på den ..... man kan mycket enkelt installera för mycket program på en WinXP och så börjar den frysa och folk tycker inte det fungerar stabilt .... vissa användare drar ofta slutsatsen att det är fel på flash för att dess filmer hackar sig .... när det i själva verket är de själva som har virus eller spyware som tynger ner maskinen .....

Givetvis, men att installera fler (och fel) program än man borde är ju inte endast för Windows XP, utan på det viset kan du sabba det mesta.
Slutsatsen man kan dra av detta är: Installera enbart det du behöver.

SPiN skrev:

Nu har du skapat flera trådar kring samma problem. I i stort sett alla trådar har .NET med WPF varit det svar du har fått, från olika personer som har olika bakgrund. Ändå väljer du att fokusera på Flash?

Är inte alls samma tråd eller problem som tidigare. Tidigare trådar har jag skapat för att jag undrar vilket språk jag bör använda. Har kommit i kontakt med en duktig flash programmerare och undrar nu lite mer kring flash.

Är helt med på vad som rekommenderades på andra trådarna men flash lockar speciellt då programmeraren är en god vän :)

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Hansen88a skrev:

Är inte alls samma tråd eller problem som tidigare. Tidigare trådar har jag skapat för att jag undrar vilket språk jag bör använda. Har kommit i kontakt med en duktig flash programmerare och undrar nu lite mer kring flash.

Är helt med på vad som rekommenderades på andra trådarna men flash lockar speciellt då programmeraren är en god vän :)

Om din vän är så bra på flashprogrammering så borde han vara kompetent nog att svara på dina frågor kan man ju tycka.

Phorpher skrev:

Om din vän är så bra på flashprogrammering så borde han vara kompetent nog att svara på dina frågor kan man ju tycka.

"om din vän är så bra". Tråkigt när man tror man befinner sig på ett vuxet forum så kommer helt irrelevanta och omogna svar.

Tänker inte basera min värdering av ett programmeringsspråk på 1 persons åsikt, ser inget fel i att få annat folks erfarenheter in i bilden.

Kan du inte hålla dig till ämnet, eller du inte gillar mina trådar så är det väl bäst att inte svara alls.

Tackar för alla svar hitills, har ni något att tilläga gör gärna det! =)

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Vi har svarat både Silverlight, WPF och Flash som bra alternativ till touchapplikationer (kioskdatorer). Hade någon av dem varit instabil som teknik, så hade vi förmodligen inte rekommenderat den från första början.

Således. Ja, flash är en stabil plattform som används av miljontals användare världen över. Det går att köra standalone.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)