webForumDet fria alternativet

Flashspelare uppdateras inte

Flash

4 svar · 353 visningar · startad av swon

Medlem sedan apr. 20091 inlägg
Frågan#1

Hallå!

Jag har ett problem med min Flashspelare i ett projekt.

Projektet består utav en Flashspelare som jag kopplat till en "Ladda upp" funktion. Du laddar upp en Låt som lägger sig i en Databas och i en mapp på servern. Därefter uppdateras XML-filen så att Flashspelaren får tillgång till låten.

Problemet är att när jag laddat upp en Låt visas den inte i Flashspelaren direkt! Jag måste starta om webbläsaren för att Låtarna ska visas i Flashspelaren.

Finns det något sätt så webbläsaren kan uppdateras mot databas/servern direkt?

Medlem sedan okt. 2004186 inlägg

Troligvis så laddas den cachade XML filen in

var antiCache:Number = (new Date()).getTime();
myXML.load("xmlfil.xml?anticache="+antiCache);
Medlem sedan maj 2003352 inlägg

Tror inte det är XML-filen som är cachad, utan flashfilmen som ligger i browserns cache och därför struntar i att läsa in ny data från samma XML. Eller?

Kanske man kan förenkla rilles förslag genom att lägga till slumpad querystring-parameter i sökvägen till flashens xml-fil? På så sätt kan man nog "lura" flashfilen att den för varje sidladdning läser in en "ny" fil...

xmlfilattladda.xml?slump=43
Medlem sedan maj 2003352 inlägg

... Do'h! Vi säger ju i princip samma sak :)

Dags att sova!

Medlem sedan mars 20099 inlägg

k0ffe skrev:

Tror inte det är XML-filen som är cachad, utan flashfilmen som ligger i browserns cache och därför struntar i att läsa in ny data från samma XML. Eller?

Kanske man kan förenkla rilles förslag genom att lägga till slumpad querystring-parameter i sökvägen till flashens xml-fil? På så sätt kan man nog "lura" flashfilen att den för varje sidladdning läser in en "ny" fil...

xmlfilattladda.xml?slump=43

Om flashen är programmerad att läsa in en XML så kommer den göra det vid varje visning, oavsett om SWF-filen laddades från servern eller från cache.

Det är alltså med största sannolikhet så att en cachead XML-fil är problemet. Era lösningar kommer att fungera, men jag ville bara förtydliga att huruvida SWF-filen är cachead eller ej inte spelar någon roll.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)