webForumDet fria alternativet

Problem med Firefox

9 svar · 920 visningar · startad av UrMe

UrMeMedlem sedan apr. 2001762 inlägg

Tja,

Har börjat bygga en flashgrej, allt funkar prima när jag testkör den i Adobe Flash CS3, men när jag testar den i Firefox så hänger sig animationerna titt som tätt, så hela flashfilen slutar att gå vidare. Detta händer på helt olika ställen varje gång. Dock fungerar det hur bra som helst i IE7, aldrig hänt där.

Jag kör en hel del tweens i början, och det är på nån av dessa tweens den alltid stannar i Firefox, någon som har koll på om det är någon bugg i FF eller något?

Hela grejen är kodad i AS3, mitt första "riktigt" stora projekt som jag gör i AS3.

Kör inte OO dock.

Men så här ser t.ex de två första funktionerna ut:

function animateObjects() {
	var bottomLine_tween:Tween = new Tween(bottomLine_mc, "scaleX", Strong.easeOut, 0, bottomLine_mc.scaleX, 3, true);
	var gubbeVanster_tween:Tween = new Tween(mainMovie_mc.gubbeVanster_mc, "y", Bounce.easeOut, -100, mainMovie_mc.gubbeVanster_mc.y, 2, true);
	var gubbeHoger_tween:Tween = new Tween(mainMovie_mc.gubbeHoger_mc, "y", Bounce.easeOut, -100, mainMovie_mc.gubbeHoger_mc.y, 3, true);
	var gubbarSkugga_tween:Tween = new Tween(mainMovie_mc.gubbarSkugga_mc, "alpha", Bounce.easeOut, 0, 1, 3, true);
	gubbeHoger_tween.addEventListener(TweenEvent.MOTION_FINISH, showPratBubbla);
}

function showPratBubbla(e:TweenEvent):void {
	mainMovie_mc.pratbubbla_mc.procentspak_mc.reglage_mc.x = 380;	
	mainMovie_mc.pratbubbla_mc.alpha = 0;
	mainMovie_mc.pratbubblaSkugga_mc.alpha = 0;	
	mainMovie_mc.pratbubbla_mc.visible = true;
	mainMovie_mc.pratbubblaSkugga_mc.visible = true;
	var pratbubbla_tween:Tween = new Tween(mainMovie_mc.pratbubbla_mc, "alpha", Strong.easeOut, 0, 1, 3, true);
	var pratbubbla_tween2:Tween = new Tween(mainMovie_mc.pratbubbla_mc, "scaleX", Elastic.easeOut, 0, 1, 3, true);
	var pratbubbla_tween3:Tween = new Tween(mainMovie_mc.pratbubbla_mc, "scaleY", Elastic.easeOut, 0, 1, 3, true);
	var pratbubblaSkugga_tween:Tween = new Tween(mainMovie_mc.pratbubblaSkugga_mc, "alpha", Bounce.easeOut, 0, 1, 3, true);
	pratbubbla_tween3.addEventListener(TweenEvent.MOTION_FINISH, ljusetSlacks);
}

animateObjects();
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg

Det är inga addons som strular till det?

sugarbombshellMedlem sedan nov. 200843 inlägg

Windows Vista har en massa trassel med flash, kan det vara där felet ligger?

Tänkte först också att det kunde vara addons till Firefox, men bad en annan kille testa och han fick samma problem, iofs är jag inte säker på om han kör massa addons.

Eftersom det fungerar i IE7 under Vista bör det inte vara Vista som är problemet.

Ska testa att slå av alla addons och se.

Har testat att slå av alla addons, verkar ha blivit bättre men den hänger sig då och då ändå.

Jag har lagt ut det här: http://www.urme.com/flashtest/

Vore tacksam om någon annan kunde testa och se hur det blir speciellt i Firefox. Ibland är det småsaker att vissa grejer inte tonar till 100% alpha utan kanske stannar på 70% men resten fortsätter, ibland stannar animationerna helt t.ex den stora pratbubblan, eller att ena gubben stannar i luften men resten fortsätter etc.

Det sista som ska gå att se är "Välkommen till bla bla bla bla ... START". Efter det ska inget mer gå att göra.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Vilken version av Flash använder du? (Alltså browserns plug-in, inte programmet i CS3)
Testade i Safari 3.2.1 (senaste) för Mac med senaste Flash (version 11 tror jag?) och filmen hängde sig efter ca en sekund medan den stora bilden tonade ner och blev mörkare. Vid andra testet funkade det bättre, och det gör att jag undrar om det är en fråga om streamingen?

Jag kör på senaste: 10.0.22.87, inte säker på vad jag hade innan, men installerade denna version igår.

Det körs ingen streaming i flashfilmen.

Kan det ha något med att den ballar ur av flera tweens, samtidigt som jag kör 1 eventlistener på en av dessa tweens? Aldrig sett den hänga sig i IE.

Hmm.. rensat så eventlisteners tas bort när de inte behövs längre och så ställde jag upp frameraten till 24 vilket jag hade missat.. verkar inte bugga nå mer för mig nu. Har inte uppdaterat flashen på länken jag gav ut dock. Så den buggar säkert fortfarande. Ska testa lite mer och se om det är fixat.

Richard OlssonMedlem sedan mars 20099 inlägg

Nu sade du förvisso att du inte har uppdaterat flashen som ligger ute, men jag tänkte ändå bara uppmärksamma att den version som ligger ute kastar runtime errors:

TypeError: Error #1009: Cannot access a property or method of a null object reference.
	at kampanj_fla::MainTimeline/PL_LOADING0()

Du har gissningsvis en funktion som heter PL_LOADING0() någonstans, och i den försöker du komma åt en property på en objektsreferens som ännu inte satts till att peka på ett faktiskt objekt.

Ett vanligt problem är om du exempelvis försöker komma åt något på root eller stage, utan att movieclipet du kör koden i ligger i displaylistan. Då kommer root och stage nämligen inte vara satta till något (vilket sker först i addChild()).

Annars kan det vara mer eller mindre vad som helst i den koden som är null, och där du kör något i stil med:

variablePointingToNull.someProperty = someValue;

Tackar! Jag hittade det problemet faktiskt och åtgärdade det.

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)