webForumDet fria alternativet

Webbsidor i flash

Flashur Flash, Shockwave

5 svar · 474 visningar · startad av rikard81

Medlem sedan mars 2007311 inlägg
Frågan#1

Är riktigt duktig på att koda CSS och html och en del javascript. Men blev så ruggigt sugen på att utveckla en hemsida till min bror i Flash.

Tänkte jobba utifrån ett flash template (Vet att det är fusk) Men jag snubblade över ett par riktigt läckra gratis template som man kan designa och jobba vidare på. Hur mycket kunskaper inom flash måste man ha om man bara i stort sett ska koda om och ändra lite design, färg osv?

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Svår fråga!

Kanske mer kunskap än vad du besitter idag? För annats kanske du inte frågat?

Försök lösa uppgiften. Slit ditt hår! :-) När du har lyckats så vet du att du besitter denna kunskap. Det går ju för andra, så då går det för dig med. Det är bara en fråga om tid...

Tänk på damen som kuggat uppskrivningen för körkort 765 gånger, men ger sig inte och tror benhårt på försök 766... (Notis i Computer Sweden.)

Allt går om man vill. :-)

Medlem sedan juni 2006244 inlägg

Jag förstår inte hur liknelsen med körkortsdamen går ihop? Grejen är ju att hon aldrig lyckas FASTÄN hon försöker!? =D

Men ska du ändra färg, design och innehåll så är det inget svårt.
Det är väl mer som att jobba i illustrator eller dreamweaver ungefär.

Men det är väl bara att ladda ner templaten och testa?
Ingen skada skedd om du stöter på problem :)

Det är inga större problem att jobba med templaten. Men hur skapar man en helt vanlig länk på en vanlig flash-textsida? Borde väl egentligen inte vara några problem.

Har ett par filer som man skall kunna ladda ner. Hur skapar jag det?

Har jag fattat det rätt det man vill länka och trycker f9. Sedan i action-script anger man te.x: on(release){getURL("http://www.hemsideadressen.se", "_blank");

men hur gör man om man ska ladda ner en fil te.x?
}

Medlem sedan juni 2006244 inlägg

Vill du att man skall kunna ladda ner en fil så skriver du URLen till filen, precis som du skulle gjort på en html-sida.
Vill du länka ett objekt som ett movieclip eller en button så funkar metoden du beskriver bra.
Ska du lägga in en länk i en text så liknar det mer en ordbehandlare:
Markera den del av texten som skall vara en länk och titta i propertiespanelen.
Skriv in URLen för länken i fältet med en länksymbol. Klart!

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)