hana78Medlem sedan aug. 200653 inlägg Försöker få en lite WYSIWYG lösning i ett projekt här. Har en popupruta som jag vill ska tweenas in (scriptat) där jag har lagt den på scenen.
Problemet är ju att den inte tar de nya värdena när det blir en ny keyframe. Eller, den verkar göra det när jag inte animerar den.
vad jag har märkt är att det funkar om jag lägger ut poprutan på framen innan den skall animeras. Så det verkar vara ett inladdningsproblem av något slag.
så då försökte jag lägga in
onClipEvent(load) {
trace("färdig " + this._name + " " + _root.popupBox);
_root.popupBox.showBox("welcomescreen", "top");
// _root.play();
}
vilket resulterar i att den får ut färdig samt namnet på objektet.
men den klarar inte att komma åt funktionen som ligger i objektet.
suck. hjälp? hjälp! hjälp.
doridoriMedlem sedan juni 2006244 inlägg Känner inte alls igen tillvägagångssättet du använder för att animera ett objekt.
Jag antar att du laddar in popuprutan som en extern .swf?
Svårt att ge någon hjälp utan mer inblick i hur det ser ut.
Se över hur du har lagt keyframes och kolla så instansnamnen stämmer.
onClipEvent(load) sker förövrigt direkt när objektet börjar laddas.
Du kan alltså inte använda det för att ta reda på när ett objekt laddats klart (om jag kommer ihåg AS2 rätt...)
hana78Medlem sedan aug. 200653 inlägg Nej animationssättet är nog kanske inte det bästa men det är intressant att pröva nya metoder. Jag löste det i alla fall genom att sätta ut en placeholder som jag aldrig animerade via script. Det objektet flyttade jag runt på olika keyframes och sen tweenade jag mina objekt till placeholdern. funkade finfint!