webForumDet fria alternativet

skapa musikspelare

Flash

7 svar · 642 visningar · startad av eriks

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag undrar lite vad som behövs för att skapa en musikspelare i flash, typ Pandora Radio. Flash-sidan ska alltså "få" låtar från en databas, som den sedan ska spela upp för kunden. Man ska även kunna skicka tillbaka om man gillar låten eller inte, vilket då ska registreras i databasen.

Vad krävs för att göra något sådant? (T.ex. hur många timmar tar det att göra, vilken nivå måste programmeraren vara på, vilka tekniska lösningar kommer ligga till grund).

Tack på förhand!

Mvh Erik

Medlem sedan juni 2006244 inlägg

Front-end-programmering av själva spelaren i Flash.
Flash + Actionscript (version 2 eller 3)
ca 3-6h.

Back-end-programmering av kommunikationen mellan databas och Flash.
PHP eller .NET + databasteknologi som MySQL eller MSSQL
ca 4h+ (beroende på funktioner mer specifikt).

Databasimplementering
Databasteknologi såsom MySQL eller MSSQL
ca 1-2h

Serverutrymme för lagring av databas (och ev. webbsajt)
Hos webbhotell som t.ex Binero

För att få en välfungerande och välkodad spelare skulle jag säga att det krävs en medelhög nivå på programmerarna.
Självklart varierar timantalet med erfarenhet också.

Det där var ju överkomligt. Hur får man tag på någon som kan göra detta då? (förutom forumet här :)) Jag tycker att flashprogrammerare känns som ganska svåra att få tag på, eller är det bara som jag inbillar mig?

Medlem sedan nov. 2005314 inlägg

Ja du får ju inte tag på en "riktig" flashprogrammerare som gör det där jobbet för den tiden doridori räknade fram.

"Back-end" för något som Pandora 4h+ vad menas med plus-tecknet ? kan det gå upp mot 40-400 timmar?

Gångra alla tidigare siffror med 10 så kommer du nog i alla fall närmare.

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Vad är det för fel på forumet? ;)

Jag kan titta på din kravspec om du vill och ge dig ett kostnadsförslag.

EDIT:
Jag kommenterar helst inte på uppskattad tidsåtgång utan att ha lite mer information, men doridoris siffror ser väl inte helt galna ut enligt mig.
Att utveckla en mp3 spelare tar självfallet mer än några timmar från grunden, men själv så har jag en tre stycken varianter jag redan har kodat och kan utan problem anpassa dem och lägga till lite funktioner.
Att skapa databas och lite PHP kod för att hämta spellista och implementera "gillar eller inte" funktion är knappast heller det något som tar speciellt lång tid.

Det är ju väldigt luddigt från min sida. Ang. databaskopplingen så menade jag bara hämta random låtar från en db, ingen avancerad sorteringsalgoritm. Men det är inte så lätt att veta om jag inte skriver det :)

Nåväl, ska fixa en spec.

Här kommer specen:

Spec

En databas där låtar sparas
En koppling som drar fram dessa slumpvis till flashklienten
En flashklient där man kan:
-Se den låt som spelar, samt den som tidigare spelades.
-Rösta upp eller ner på en låt. Denna info lägger sig i databasen (databasdesign behöver inte tänkas på)

Om ni kan göra detta får ni gärna PMa mig ett prisförslag. (Jag tar även gärna emot förslag av generell karaktär, så flytta inte till köp av tjänster, tack!)

Medlem sedan juni 2006244 inlägg

phred skrev:

Ja du får ju inte tag på en "riktig" flashprogrammerare som gör det där jobbet för den tiden doridori räknade fram.

"Back-end" för något som Pandora 4h+ vad menas med plus-tecknet ? kan det gå upp mot 40-400 timmar?

Gångra alla tidigare siffror med 10 så kommer du nog i alla fall närmare.

Min tidsuppskattning kanske var lite väl låg, jag gjorde nog en omedveten orättvis jämförelse i huvudet med ett tidigare projekt.
Gångrar man dock alla siffror med 10 så blir det en grav tidsöverskattning för en simpel musikspelare enligt mig. Gångra snarare med två eller tre isåfall.

Det där med Pandora 4h+ tänker jag inte kommentera, tycker inte det kan bli tydligare. "ca 4h+ (beroende på funktioner mer specifikt)".

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)