Jag har en banner i flashformat som när man klickar på den öppnar ett popupfönster. Jag undrar hur jag kan räkna antal klick på bannern? Jag har flera banners i GIF/JPG format. Där skickas besökaren vid klick först till en sida som lägger till ett klick i databasen, och sedan till annonsörens adress. Men hur funkar detta med flash?
phredMedlem sedan nov. 2005314 inläggPå precis samma sätt som med dina GIF/JPG banners ?
Men det går ju inte, besökaren slussas ju ingenstans. Så jag kan ju inte öppna ett nytt fönster och lägga till klicket. Det kanske funkar om man öppnar ett nytt fönster med annonsörens URL. Men här öppnas det ju ett popupfönster istället.
UrMeMedlem sedan apr. 2001762 inläggDen öppnar inte ett "riktigt" popup fönster så här?
on (release) {
getURL ("javascript:NewWindow=window.open('popup.php','newWin','width=400,height=300,left=0,top=0,toolbar=No,location=No,scrollbars=No,status=No,resizable=No,fullscreen=No'); NewWindow.focus(); void(0);");
}
Om den gör det är väl bara skicka besökaren till sidan som räknar klicket först och sedan vidarebefordra till minsida.php precis som du säkert gör med gif/jpg banners.
Om du inte öppnar något externt fönster får du använda "sendAndLoad()" tror jag funktionen heter i Flash, för att skicka data till t.ex en php fil som räknar klicket ändå.
Grejjern är den att jag inte har någon kontroll på var användaren skickas till för sida i popupen från flash-bannern.
UrMeMedlem sedan apr. 2001762 inläggså url:en går inte in som en variabel eller något sådant?
Skickar folk in egna banners med hårdkodad url? Då blir det problem att räkna klicksen.
Ja det är problemet. Så antagligen räknar de klicken själva. Hoppas jag iaf :)
WOOO! Mitt 1000:e inlägg :D