webForumDet fria alternativet

Flash i linux?

6 svar · 594 visningar · startad av yador

yadorMedlem sedan mars 2004457 inlägg

Hejsan!
Jag vill gärna börja lära mig flash, men det är ett problem. Som jag vet så måste man ha windows som operativsystem för att kunna utveckla flash program/applikationer för webben. Jag har Linux/Ubuntu. Går det endå?

Tack på förhand!

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20013 498 inlägg

Det är väl om du har tillgång till ex. crossover office eller köra Windows virtuellt på linuxmaskinen.

Kan ju eventuellt pröva om Wine stödjer flash.. men jag kan inte lova något! :)

BlixtsystemsMedlem sedan maj 2005713 inlägg

Det finns kompilatorer för linux, så att koda applikationer med actionscript är möjligt.
Väldigt ofta kan det vara bästa sätter att jobba på, och är du van vid andra språk så kan metoden vara enklare att begripa än om man kör med Flash IDE.
Då importerar du t.ex. bilder, swf eller ljud med hjälp av swfmill.

För att skapa just vektorgrafik som swf format känner jag inte till några alternativ utom vad Fredde Mannen sade.

Fredde Mannen
Jag har inte tillgång till crossover office och har för dålig datorprestanda (har bara en gig i minne) för att köra ett virtuellt windows. Wine kan jag dock prova :)

Blixtsystems
Kan du ge exempel på kompilatorer som gör om flashkod till .swf filer? Kan jag då t.ex skriva flashkod i en vanlig textredigerare och sedan med hjälp av kompilatorn göra om den till en färdig .smf fil som jag sedan kan bädda in på min hemsida? Eller blir det massor av andra filer?

BlixtsystemsMedlem sedan maj 2005713 inlägg

MTASC eller om du vill köra AS3 får du ladda ner FlexSDK som har mxmlc.

Du skapar en textfil för varje klass och säger åt kompilatorn vilken den skall använda som entry point och den skapar då din swf.
Dock så finns det ingen smidig editor linkande FlashDevelop som integrerar kompilatorer och swfmill så det lär nog vara lite bök att få ihop ett smidigt arbetsflöde.

Fick det att fungera. Jag installerade mtasc som du sade sedan gick allt bra :)

Tack för hjälpen båda 2 :)

Obs, har någon något tips på någon bra flash tutorial på nätet som typ enbart visar hur man kodar.

131 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)