webForumDet fria alternativet

Code Hints har försvunnit...

7 svar · 671 visningar · startad av haagel

haagelMedlem sedan feb. 2006134 inlägg

Flash har ju Code Hints, så om jag skriver följande:

var foo:Array = new Array();
foo.

När jag skrivit punkten efter foo så ska jag ju få upp medlemmarna av klassen Array. Detta har fungerat förrut, men nu fungerar det helt plötsligt inte längre. :(

I menyn kan man välja "Edit > Preferences > ActionScript" och där finns en kryssruta för att aktivera code hints. Denna är ikryssad.

Nån som har en aning om vad som kan ha hänt och framför allt hur man kan fixa det?

Jag kör Flash CS 3.

Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Testa Ctrl + Space.

BlixtsystemsMedlem sedan maj 2005704 inlägg

Annars är ett tips oavsett om all funkar som det skall i Flash IDE att köra med tex. FlashDevelop.

Actionscripteditorn i Flash IDE är verkligen ingen höjdare, och Adobe själva verkar nästan ha gett upp på att förbättra den och säger att anledningen till att den inte bättre de senaste uppdateringarna är att de flesta som bryr sig ändå använder andra editorer.

Peter S:
Code Hintsen är helt borta. De kommer varken fram automatiskt eller manuellt (då man trycker på Ctrl+Space).

Blixtsystems:
Ja, det är nog sant. Det suger att koda i Flash IDE. Men jag hade/har lite för tight med tid för att sätta mig in i en ny miljö. När jag får med tid över ska jag definitivt ta en titt på FlashDevelop. Det jag tycker är smidigt i Flash IDE är att det är så lätt att skapa nästlade MovieClips. Men det kanske går bra även i FlashDevelop?

FlashDevelop är egentligen bara en kodeditor, så man kan inte skapa clips annat än med kod.
Dock har de integrerat SWFMill så FD kan kompilera en swf med clips du har skapat i t.ex. Flash, och de kan vara nästade om du så önskar.
Jag har kört lite tidigare med MTASC och SWFMill och tyckte det var lite komplicerat att komma igång med det, men med FD så är det verkligen superenkelt.
Det är fantastiskt smidigt i vissa typer av projekt att göra hela jobbet enbart i kod med resurser importerade med SWFMill, men det är inte enda sättet att jobba på.

Vad du kan göra som inte kräver någon ansträngning för att sätta dig in i ett nytt sätt att jobba är att helt enkelt koda i FD för att ladda in dina .as filer antingen som klasser eller med #import i Flash IDE.
Det kan förvisso bli lite förvirrande om du har kod spridd i olika clips, men det bör man ändå undvika då det är betydligt smidigare att hålla koden på huvudtidslinjen.
De minuter du spenderar på att installera och komma igång med FD sparar du lätt in på nolltid.

Tack Blixtsystems!

Det låter lovande. Vad gäller koden så ligger den uteslutande i klasser så det blir inga problem. Jag använder mest Flash IDE för att skapa MovieClips som jag sedan lägger klasser bakom. Grafiken importerar jag då jag inte tycker om att skapa grafik i Flash IDE. Så FlashDevelop kan nog definitivt vara något för mig.

Har tänkt titta lite på Flex Builder också. Vad är det som skiljer Flex och FlashDevelop åt? Kan man t.ex. jobba med MXML i FlashDevelop?

Då kommer du nog stormtrivas med FD och SWFMill.

Jag har bara testat demon på Flex Builder lite grann och det som är en uppenbar fördel jämfört med FD är WSIWYG funktionalitet för Flex projekt.
Dock tycker jag FD känns bättre för rena AS3 projekt (möjligen med undantag om du pungar ut för FDT för eclipse).
FB har bättre code hints för MXML men sämre för AS3.

FD funkar dock utmärkt att skapa Flex såväl som AIR projekt i.
Något som jag gillar är att FD är mindre och smidigare...t.ex. känns eclipse känns lite väl tungt att öppna upp för att göra en snabb ändring i ett script.

Nu har jag inte gått in på djupet med Flex Builder så jag är inte rätt person att göra en detaljerad jämförelse, men jag kan inte säga att det är något jag kan komma på att jag verkligen saknar i FD så jag har svårt att motivera att köpa FB, men det kanske kommer ändras om jag börjar göra mer tunga Flex projekt.

Tack än en gång för dina svar Blixtsystem! :)

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)