Hej,
Jag har kanske inte till fullo förstått vad det är du försöker göra, men spontant vill jag ändå ge dig följande råd:
1. Använd ALDRIG scener. Dessa orsakar oftast bara svår huvudvärk och borde tas bort i nästa version av Flash. Alla som jobbat med Flash en längre tid torde instämma i detta...
2. Använd istället movieClips som kan aktiveras t.ex. när spelhuvudet passerar en viss frame.
3. Eller: Ladda in nya swf:er (movieclips) först när de verkligen behövs - dvs, försök inte att "preloada" hela rasket... Då kan du ju lika gärna lägga allt i en och samma swf från början...
4. Lägg en enkel liten preloader i början av varje swf. Jag använder numera alltid något i den här stilen:
totalbytes = getBytesTotal();
loadedbytes = getBytesLoaded();
percentdone = Math.round((loadedbytes/totalbytes)*100);
if (percentdone>=100) {
gotoAndPlay("loadexit");
} else {
gotoAndPlay("loader");
}
Frame 1 heter alltså "loader".
På frame 2 ligger ovanstående script.
Frame 3 heter "loadexit" och därmed knallar spelhuvudet vidare till det egentliga innehållet.
Detta lilla script har aldrig någonsin krånglat.
Ibland, när jag vet att laddningen kan ta mer än ca två sekunder lägger jag för tydlighetens skull till lite grafik i form av t.ex. ett snurrande hjul för att indikera att datorn "jobbar".
Principen är alltså att ladda in nya animationer (movieClips), ny data, ny text, ny grafik (and whatsoever) först när behovet uppstår.
Resultatet blir att användaren/besökaren upplever att laddningen går blixtsnabbt och att allt är "seamless".
/Alar