Håller på med en portfolio där jag i visningsdelen använder mig utav en komponent (flashnifties - XML Flash Gallery) som laddar in externa bilder (ifrån mappen "/images") via XML.
Och som det är nu så laddas bilderna in var för sig när man besöker just denna undersida. Men min önskan är att dessa bilders inladdning bakas in i min preloader som jag har i min main timeline, så att de lägger sig i cacheminnet och då minskar laddtiden just vid öppningssekvensen av denna undersida.
Vill alltså ladda in alla bilder som finns en viss mapp ("/images") på en och samma gång. Ska alltså inte visas eller dyl. bara förladdas för att sedan gå vidare till frame 4 där objekten för sidan finns. Bara så det hamnar i cachet kort och gott!
Finns det någon bra lösning på detta, och hur går jag isåfall tillväga?
det finns ju lite olika sätt man kan lösa detta på...
skulle nog kört att du laddar in bilderna i "holders" när man besöker sidan (dessa holders kanske du kan lägga i en array, så du lätt kan nå dom), och kör att dom inte visas när dom laddat (dvs att dom ligger bara på scenen å göttar till sig), samtidigt får du ju på nåt sätt informera besökaren att detta sker, kanske "bild 1/10" laddas.. eller något sånt. När allt sen laddats in, kör då igång din sajt, sen när man är på sektionen med bilderna så har du ju dom där, visa, fada in etc.. ? :)
Ok, det låter ju som om det hade varit en mycket bra lösning. :) Nu är jag fortfarande ganska ny inom as, så man skulle inte kunna få en liten hint om hur denna kod skulle se ut? :OO
Kanske skulle kunna komplettera koden jag använder idag till preloadern som ligger på frame 1 i _root:
Ok, ska testa :).
Hade sedan tänkt att bara uppdatera via xml-filen, men blir det så att jag måste ändra i denna kod då också? (tänkte på Array'en med sökvägarna till bilderna).
Jag försöker en gång till :)
Har fortfarande inte fått ngt grepp om att det "fylls på" med info ifrån xml'en. Får bara just de bilderna jag anger i as att visas. Hade varit grymt om du crisse eller ngn annan kunde ryck in och ge mig en hjälpande hand återigen. :)
252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2