Jag följer en guide i AS 3.0 där man bygger ett memory-spel och jag har lite svårt att haja hur det här med klasser hänger ihop med tidslinjen. Om jag har en klass som används som "Document class" samt har två keyframes i min timeline, hur får jag flash att stanna i den första framen? Jag har skrivit stop(); i den första keyframen (i lagret 'actions') men ändå vill den inte. Jag kanske har gjort något annat fel men är det så att om man använder en Document class så kan man inte skriva kod direkt i tidslinjen? Annars, vilken kod körs först, är det dokumentklassen?
Document class-problem
2 svar · 384 visningar · startad av web00132
Det borde vara så att dokumentklassens kod läses först, och sedan koden på frame 1. Däremot kommer ju resultatet av de båda räknas ut INNAN frame 1 visas, så det kan hända att de skriver över varandra på något sätt.
Din stop() på första framen borde dock funka, om det inte är så att dokumentklassen och övrig kod innehåller någon kod som säger att första framen ska hoppas över eller liknande.
Jag vet faktiskt inte om det är så att kod på frames inte räknas om man har en dokumentklass, men isåfall borde du bara kunna lägga in en stop() i dokumentklassen. (t.ex någonstans i funktionen 'public function Klassnamn() {' )
documentclassen läses först ja, och sen frame kod.
att lägga stop(); fungerar utan problem, och om inte så är det antagligen som doridori säger att något annat påverkar vilken frame den ska gå till.
bifogar exempel så du kan se med användning av framescript och documentclass.