webForumDet fria alternativet

@-loadbar

5 svar · 575 visningar · startad av kylberg

kylbergMedlem sedan nov. 200796 inlägg

min far har beställt en loadbar till hans hemsida. han vill att det ska vara ett @-tecken som fylls på som att man skrev d baklänges, alltså börja fyllas på från slutet av "svansen".
har en ide om hur man kan göra d fast ja vet inte om d funkar. jag tänkte att man kan skriva ett @ tecken med ett masklager över, lägger d i ett movieclip och maskar över lite grann för varje frame. sen skriver man kod som gör att movieclipet spelas längre allt eftersom sidan laddas (när 50% av sidan laddats har 50% av movieclipet spelats upp osv)

skulle detta funka, lr finns det nåt annat sätt? skulle va grymt om d gick å fixa

doridoriMedlem sedan juni 2006244 inlägg

Yep, en frame-by-frame-animation som lägger till lite i formen för varje frame är det enda sättet att göra en sådan preloader, vad jag vet.

Låt sedan din film gå en frame framåt ex. var tionde procent.
Har inte gjort någon sådan innan, men kan tänka mig att det går rätt enkelt med nextFrame(). Eller kanske ännu enklare med gotoAndStop(frame), där frame är en variabel med procentvärdet avrundat till ex. ett tiotal.

Skriv gärna om du behöver mer hjälp, kan vara kul att testa att göra en sån här preloader!

kommer nog behöva hjälp med lite variabler å sånt.. ja återkommer när ja fixat frame-by-frame movieclipet! tack

okej, fixat @:et nu.. ser helt okej ut, koden kvar bara, ja har kod till en vanlig loadbar som ser ut såhär

bytes_loaded = Math.round(this.getBytesLoaded());
bytes_total = Math.round(this.getBytesTotal());
getPercent = bytes_loaded/bytes_total;
this.loadBar._width = getPercent*100;
this.loadText = Math.round(getPercent*100)+"%";
if (bytes_loaded == bytes_total) {
	this.gotoAndPlay(3);
}

så d man ska ändra e väl
this.loadBar._width = getPercent*100;
till nåt me movieclipet istället?

mirandirMedlem sedan maj 2003750 inlägg

Det här borde väl funka:

filmklipp.gotoAndStop(getPercent * filmklipp._totalframes)

Där "filmklipp" skall etsättas med instansnamnet på och eventuell sökvägg till filmklippet.

/Mirandir

funkade nästan.. det där getpercent * totalframes är nog lite fel.. det som händer nu är att sidan börjar laddas och filmklippet spelas upp, men dom är liksom inte ihopkopplade, asså filmklippet spelas upp i sin hastighet, och sidan laddas på typ 3 sekunder och då har inte filmklippet spelats klart än..

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)