webForumDet fria alternativet

Basic formattering och navigation

2 svar · 441 visningar · startad av StefanHQ

StefanHQMedlem sedan okt. 20072 inlägg

Hej!

Är totalt ny på flash och webb/html. Men pga nöden har ingen lag så har jag toklärt mig flash på två dagar och lyckats få ihop den animation jag vill ha.

Problemet är att jag inte får den centrerad.
Sitter i Flash 8 och har ställt in Både flash och htlm på formattering, men Flashfilmen hamnar ändå hela tiden till vänster.

Det jag ställt in är i Publish settings -> html.

Där kan man välja att Flashfilmen ska vara centrerad horisontalt och vertikalt men under "HTML alignment" så finns det bara left/right/top/bottom/default.

**Hur gör jag?:

Jag har alltså en Flashfilm som är 980x700 pixlar stor och jag vill att när jag kör den på min sida i en webbbrowser så ska den vara centrerad horisontalt och vertikalt med svart bakgrund oavsett skärmupplösning samt inte skalas (fixed size)**

Fråga två:
Jag har inte börjat kika på scriptspråket. Och jag vill helt enkelt att när filmen spelas ut så ska den hoppa, inte till början utan till en specifik frame. Antar att det är goto and play man ska använda. Men jag har inte greppat hur man gör så om nån orkar skriva en liten kort förklaring, skicka länk om exempel så sparar jag en massa tid.

tack på förhand
/Stefan

headbugMedlem sedan sep. 2006858 inlägg

Kolla här för en beskrivning av center-problemet:

http://www.joe2torials.com/view_tutorial.php?view=37

Och välkommen till wF :)

/HB

StefanHQMedlem sedan okt. 20072 inlägg

Tack så mycket kikade nyss på det.

Tror inte jag förstår så mycket, men just nu är det inte mitt mål
då jag just äntrat denna underbara och skumma värld ;) Bara få det att funka!

Och det funkar finfint vad jag kan se hittils. Flashfilmen är disciplinerad och håller sig i mitten hela tiden :)

Tack så mycket, man känner ju sig riktigtvälkommen här :)

/S

122 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
119 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)