webForumDet fria alternativet

Stop/play knapp

4 svar · 548 visningar · startad av trygge

tryggeMedlem sedan juli 200715 inlägg

Jag behöver hjälp med ett script till ett banner som jag håller på med.
Eftersom jag har bara fått några bilder med ett paus symbol på, så vill jag inte göra några andra knappar till den.

Då är frågan hur skriver jag ett script som gör att när jag klickar på min knapp, så stannar allt, och om jag klickar igen så fortsätter flashen?

Hoppas någon kan hjälpa mig

doridoriMedlem sedan juni 2006244 inlägg

knapp.onRelease() = function {
switch (playing) {
case true:
stop();
playing = false;
break;

case *false*:
    play();
    playing = *true*;
    break;
}

}

När du klickar på knappen så undersöker skriptet värdet i variabeln "playing".
Om värdet är "true" så stoppar den uppspelningen och sätter sedan "playing" till "false" (eftersom filmen inte spelas upp längre). Om värdet är "false" när man klickar så börjar uppspelning, och "playing" blir "true".

hmm vad gör jag för fel när jag får denna error? Är verkligen inte haj på flash tyvärr.

**Error** Scene=Scene 1, layer=Button, frame=1:Line 1: Left side of assignment operator must be variable or property.
pause.onRelease() = function {

knappen (pause) har en egen layer för hela timelinen och man ser att man kan trycka på den.

Jag har provat att lägga skriptet på både första framen och knappen men den ger error på båda ställen. Jag har även lagt namnet pause som instance name.

Vad har jag missat?

andyoumaydieMedlem sedan dec. 2006608 inlägg

Problemet är ett par parenteser på fel ställe, och så tror jag inte det funkar om du du inte deklarerar playing variabeln.

Detta i första framen i rot-tidslinjen och instance-namet pause på knappen på borde göra susen.

var playing:Boolean = false; //Ändras till true om det ska spelas direkt annars blir det fel vid första knapptrycket 
pause.onRelease = function() {
	switch (playing) {
		case true :
			stop();
			playing = false;
			break;

case false :
			play();
			playing = true;
			break;
	}
};

Tack så sjukt mycket andyoumaydie!! :bire :birp

Nu funkar den!!

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)