Är det i detta forum man pratar om Silverlight eller? Jag hittar inte det nånstans ...
I såna fall undrar jag om någon kan på ett tämligen enkelt och rättfram vis förklara de väsentliga skillnaderna mellan Flash och Silverlight?
mvh
Freguz
14 svar · 997 visningar · startad av freguz
Är det i detta forum man pratar om Silverlight eller? Jag hittar inte det nånstans ...
I såna fall undrar jag om någon kan på ett tämligen enkelt och rättfram vis förklara de väsentliga skillnaderna mellan Flash och Silverlight?
mvh
Freguz
Är du en van användare av diverse MS teknologier och inte har något emot att begränsa dig till en liten målgrupp kanske det möjligen har vissa fördelar jämfört med Flash/Flex/AIR, men inte om du vill du skapa applikationer för webben som skall vara maximalt tillgängliga.
Har inte testat Silverlight ännu själv då det är mitt intryck att oavsett hur bra mjukvara det än må vara så är Flash/Flex mer än kapabelt och jag har svårt att se att jag kommer få klienter intresserade av att utveckla applikationer som endast når ut till en liten andel windows användare.
Om några år kanske det är tillräckligt tillgängligt för att vara ett alternativ i vissa situationer, men vem vet var Flash befinner sig då.
Så för min del avvaktar jag och får se om det skulle kunna bli en nyttig teknik.
Jo jag inser att Silverlight bara når ut till en pytteliten mängd användare. Vad jag undrar är mera de tekniska skillnaderna mellan de två.
Här kan man läsa en artikel om detta, med en hel del kommentarer
http://weblogs.asp.net/jezell/archive/2007/05/03/silverlight-vs-flash-the-developer-story.aspx
freguz skrev:
mvh
Freguz
Det jag ser som en fördel med Silverlight är att det underlättar en del för mig som webbutvecklare i .NET, att kunna direkt i mina klasser skapa silverlight objekt osv.
Sen håller ju novell på att ta fram en silverlight för linux också (moonlight) ..
btw. lyssna på denna: http://sessions.visitmix.com/view_07.asp?pid=XBD09
och kolla in resten av godsakerna: http://sessions.visitmix.com/
Jag tycker Silverlight verkar lovande. Nu med Beta 2 då man kan programmera i C# eller VB.NET och använda sig av en del av .NET Framework så är det lätt för ASP.NET-utvecklare att komma igång. Härligt att kunna sitta i Visual Studio och utveckla även rikare webbapplikationer! :)
Hur som helst tycker jag det är kul när det kommer nått nytt. Det bästa är om det blir lite konkurrens mellan Microsoft och Adobe så att de båda får lite "eld i baken". Det vinner ju vi utvecklare på.
Jag tycker inte det skulle vara helt fel med en Silverlight-avdelning här på forumet...
haagel skrev:
Hur som helst tycker jag det är kul när det kommer nått nytt. Det bästa är om det blir lite konkurrens mellan Microsoft och Adobe så att de båda får lite "eld i baken". Det vinner ju vi utvecklare på.
Du säger det. Du menar kanske lite om kriget mellan alla webbläsare? För där har verkligen Microsoft tagit webben några steg framåt...eller?
Okkido skrev:
Du säger det. Du menar kanske lite om kriget mellan alla webbläsare? För där har verkligen Microsoft tagit webben några steg framåt...eller?
Det är definitivt en poäng, men jag hoppas att MS och Adobe inte får för sig att hitta metoder att sätta käppar i hjulet för varandra som kan drabba utvecklare och användare.
Jag kanske är lite väl optimistisk, men jag tycker det verkar som båda företagen har blivit bättre på att lyssna på användare och har insett att kortsiktig profit inte alltid skall gå före att ha ett bra förhållande till webbvärlden. Att göra så man blir hatad att webbutvecklare är helt enkelt inte långsiktigt lönsamt för dem, och om tex. MS skulle få för sig att ta till metoder som att göra att Flash inte fungerar som det skall i IE för att få fler Silverlight kunder så tror jag de inser det skulle slå bakut.
Som exempel har Adobe gjort Flex till open source, motverkar inte OS alternativ till deras produkter som Red5 samt GNASH och bidrar med källkod till firefox tamarin projekt.
Och MS har åtminstone bestämt sig för att göra så IE8 följer standards.
Och fördelen med produkter som Flash och Silverlight är att de inte är baserade på öppna standards. Adobe har kontroll över Flash spelaren och MS över Silverlight så det problem som finns med HTML och CSS då det finns en mängd med produkter som kan rendera innehållet men som inte alltid följer samma standard existerar helt enkelt inte.
Ja jag säger det ;)
Jag tycker inte det går att jämföra. Silverlight körs med en Silverlight-plugin, Flash körs i en Flash-plugin. Jag kommer inte behöva sitta i Flash och försöka skapa kod som fungerar även i Silverlight eller vise versa.
Okkido skrev:
Att lägga ner utvecklingen av webbläsare i 3 år inser till och med Microsoft vara ett stort misstag. Det som däremot skrämmer mig lite var hur snabbt Microsoft tog igen det försprång övriga webbläsare borde ha skapat sig under den tiden.
legis skrev:
Att lägga ner utvecklingen av webbläsare i 3 år inser till och med Microsoft vara ett stort misstag. Det som däremot skrämmer mig lite var hur snabbt Microsoft tog igen det försprång övriga webbläsare borde ha skapat sig under den tiden.
Haha, det slår aldrig fel. Om Microsoft utplånat en hel by så hade du likaväl stått med en Microsoft-flagga och hurrat.
Tala om för mig istället vad som är nytt i Internet Explorer, som övriga webbläsare inte haft tidigare som varit väldigt lätt att kopiera.
Haha, det slår aldrig fel. Om Microsoft utplånat en hel by så hade du likaväl stått med en Microsoft-flagga och hurrat.
Om Microsoft skapat fred på jorden hade du likväl stått brevid och gnällt... ;)
Jag tycker inte att allt Microsoft gör eller har gjort är bra, men man blir ganska trött på denna närmast religösa avsky. När de gör något bra så är det ändå dåligt bara för att det är just Microsoft...
haagel skrev:
Jag tycker inte att allt Microsoft gör eller har gjort är bra, men man blir ganska trött på denna närmast religösa avsky. När de gör något bra så är det ändå dåligt bara för att det är just Microsoft...
När Microsoft gör något bra så säger jag att det är bra.
haagel skrev:
Jag tycker inte att allt Microsoft gör eller har gjort är bra, men man blir ganska trött på denna närmast religösa avsky.
Det är inte religiös avsky att förhålla sig något kritisk till stora företags nya produkter och ideér. Speciellt inte när de har för vana att utmanövrera andra konkurrenter genom spridandet av FUD och sätta sig över standarder och specifikationer.
Att inte förhålla sig kritisk är snarare religiöst dyrkande.
Att inte förhålla sig kritisk är snarare religiöst dyrkande.
Sant. Att se på saker helt okritiskt är minst lika illa.